Josefin

    Hej! Jag har slutbetyg utfärdat 2010 från ett yrkesförberedande program. Jag vill söka in till socionomprogrammet, beteckningen på kurserna har ändrats sedan jag tog examen så därav lite förvirring hos mig. Jag har bland annat läst svenska A, Svenska B, Engelska A, Matte A och Samhällskunskap A. Behöver jag läsa svenska 3, eller motsvarar mina betyg i svenska a och b denna kurs? Är det någon annan kurs jag behöver läsa upp förutom matematik 2 för att uppfylla grundläggande och särskild behörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    I särskild behörighet till socionomprogrammet ingår bland annat att ha godkänt betyg i Matematik B, som i dagens kursutbud motsvarar Matematik 2a, eller 2b eller 2c. Vilka gamla kurser motsvarar de "nuvarande" kurser kan du se på antagning.se/behorighetsinformation
    I särskild behörighet till socionomprogrammet ingår också att ha godkänt betyg i Samhällskunskap A, vilket du uppger att du redan har (jag tolkar "läst" som du skriver = har fått godkänt betyg i). Så, för att uppfylla särskild behörighet till socionomprogrammet behöver du skaffa dig godkänt betyg i en av kurserna: Matematik 2a eller 2b eller 2c. Kursen matematik2a är lite enklare/lättare än de övriga kurser på nivå2, och betyget i kursen kommer räknas in i ditt jämförelsetal och med det också påverka ditt meritvärde med vilket du konkurrerar om studieplats, så det är fördelaktigt för dig att läsa matte 2a och inte 2b eller 2c. Försök få så högt betyg du kan i den kursen!
    ***
    Vidare gäller också att alltid ha Grundläggande behörighet, vilket är grundkravet inför alla svenska högskole-universitetsutbildningar. Se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet - om du i ditt slutbetyg från 2010 från gymnasieskolan har minst 90% godkända betyg/poäng och har godkända betyg i Svenska A och B, Engelska A och Matematik A, då har du grundläggande behörighet.
    Om du saknar något av ovan nämnda, var god boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för studieplanering.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare