Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    när du skriver "Affärsjuridik" menar du enskilda kurser eller en sammansatt utbildning, alltså ett program?
    För att ...
    särskild behörighet till  det här programmet på LiU liu.se/utbildning/program/f7kaa (som heter Affärsjuridik, kandidatprogram, 180 hp = 3 år på heltid) är:
    "Grundläggande behörighet på grundnivå samt Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2), Engelska 6."
    Och detta bör tolkas så här:
    godkänt betyg i matematik 3b eller 3c
    godkänt betyg i samhällskunskap 1b (eller i två små kurser som tillsammans utgör samhällsk.1b)
    godkänt betyg i engelska 6
    och, för övrigt, så krävs det alltid Grundläggande behörighet om man ska bli prövad i konkurrensen till en svensk högskole-/universitetsutbildning. Har man examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, har man med det även grundläggande behörighet.
    För elever med examen från yrkesprogram krävs även godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (för att de kurser ingår ej som obligatoriska).
    ***
    Men det finns även kurser inom Affärsjuridik som brukar kräva lägre särskild behörighet. OBS! grundläggande behörighet krävs ändå.
    Se t.ex lu.se/lubas/i-u - särskild behörighet till den kursen är: Samhällskunskap 1b. Den kursen ges på halvtid under en termin (15 hp).
    Och hb.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/affarsjuridik kräver ingen särskild behörighet alls. Och den kursen ges också på halvtid unde en termin.
    Det finns ett antal kurser inom Affärsjuridik, ex. lu.se/lubas/i-uoh som är på 30 hp, alltså dubbelt så stor som kurserna jag berättar om, ovan. Och särskild behörighet är: samhällskunskap 1b och engelska 6.

    • Emil :

      Jag blev antagen på affärsjuridik lund 15hp, behöver jag sedan läsa matte3b för att fortsätta studera affärsjuridik och ta examen eller går det på något annat sätt?

    • Julia : Om du vill bli antagen till ett program där matte 3 krävs, måste du få godkänt i matte 3. ... Om du vill försöka sätta ihop egen examen av fristående kurser: prata med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Beroende på vilka kurser du vill ta in i examen, är det olika behörighetskraven som kan finnas för de olika kurserna. Så, det är mycket möjligt att du ej kan undvika läsa matte 3.