Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta!
    Det vi vet om yrket Flygledare - uppger vi på framtid.se/yrke/flygledare

    Som behörighetskraven beskrivs just nu (nov 2020) kan man se på lfv.se/bli-flygledare/behorighet och de kurser som krävs för särskild behörighet, matematik1, eng 5 och svenska 1 ingår som obligatoriska i samtliga svenska (nationella) gymnasieprogram. Det ställs däremot strikta hälsokrav - man måste vara "fullt frisk".

    Det har tidigare varit många "turer" när utbildningen till flygledare flyttats mellan olika anordnare och under en viss tid har "upphört" - fanns ingen antagning till den utbildningen... Hur det blir framöver, om 3 år till exempel - kan vi på FRåGA SYV inte svara om. Om utbildnngen ges och när antagning sker styrs mycket "efter behov". När det pga Covid-19 skedde stor nedgång i flygtrafiken ( i alla fall vad gäller passagerar-flyg) så är det inte säkert att antagning till flygledarutbildning kommer att se under ett antal år framöver, utan att det är endast de som redan är utbildade inom det yrket som kommer att återanställas.

    Studie- och yrkesvägledare