Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    eftersom utbildning till Barnskötare ligger i Sverige på gymnasial nivå, och undervisningsspråk är svenska, behöver man ha godkänt betyg i SAS (svenska som andraspråk) Grund, alltså kunskaper i svenska som motsvarar godkänt betyg från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan.

    På komvux brukar den utbildningen kallas för "SAS Grund" och den kan vara uppdelad i flera delar, t.ex etapp 1 och 2. Hur lång tid tar det för just dig att läsa så pass mycket svenska att du kan få godkänt betyg i SAS grund, går inte att säga. Det finn exempel på när folk klarade hela SAS grund på en termin, men det finns också exempel på när man läser i flera år men tyvärr ändå inte får godkänt betyg.
    Finns också exempel på att människor har bara "tentat av" - lärde sig på egen hand och gjorde test och fick betyget i SAS grund (det är inte särskilt vanligt men finns några exempel på det). Hur länge varje sådan person läste på egen hand och hur de läste, varierar.

    Upplägget på SAS grund kan variera på komvux i olika kommuner. Kan också finnas SAS-grund med yrkesinriktningar, kanske också med Barn/fritid-inriktningen och då kan praktik på förskola ingå som en sort "språkpraktik".
    Mer information får du från komvux.
    OBS! eftersom SAS grund är utbildning inom "grundskola" får man läsa även i andra kommuner, alltså behöver inte tvunget läsa den utbildning i just den kommunen där du är folkbokförd. Du kan se vad kringliggande kommuner (inom pendlingsavstånd) kan erbjuda och välja det upplägget på SAS grund som passar dig bäst.

    Hälsningar
    Mikael