Lilly

    Jag skulle vilja läsa en eftergymnasial kurs i spanska för att öka mina språkkunskaper. Jag har läst spanska 1 och 2 på gymnasiet men det var ett tag sen så jag vet inte hur mycket jag kommer ihåg. Kan jag läsa spanska 3 då eller kan det bli för svårt nu och därför vara bättre att läsa spanska 2 igen först?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har godkänt betyg i Spanska 2, kommer inte komvux ta in dig på samma kurs igen (är jag rädd). Komvux har begränsade resurser och tar därför extremt sällan in för "omläsning" av redan godkända betyg.
    Det är dock inte förbjudet att söka kurser på komvux. Om du gör ansökan till komvux sätt Spanska 2 som ditt första alternativ och Spanska 3 som ditt andra alternativ. Jag tror chansen är större att du blir antagen till Spanska 3.
    Repetition, eller självstudier, alt. språkresa eller andra sätt att "fresha" upp kunskaper i Spanska är det bra om du ägnar dig åt innan du börjar läsa Spanska 3 på komvux.

    Om du kan betala för dina språkstudier, kan jag rekommendera kurser på folkuniversitetet. Där kan du börja med nybörjarkurs i spanska, om du vill.

    Kostnadsfritt läser man på komvux - i den kommunen där man är folkbokförd (om komvux har resurser att bereda plats); får du svar PLATSBRIST från komvux, kan du söka igen. Det är inte förbjudet att söka till varje ny antagningsomgång och ngn gång kan man ha tur.

    Vänligen
    ANNA

    Vägledare SYV

    Hej, jag tänker på att du kanske kan läsa nybörjarkurs i spanska på högskolenivå: kika på listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=spanska där jag sorterade fram en lista på kurser som inte kräver tidigare studier på högskolenivå.