Abdirahman

    Hej! Jag velar mellan transport management i Malmö och generella ekonomiprogrammet. Det som jag anser det som inte är bra med transport management är att den känns in lika bred som vanlig ekonomiprogram. Både leder till företagsekonomi men när man söker tjänster som logistiker är det oftast inte krav man att man ska ha logistik utbildning. Ekonom program känns bredare eller har jag fel?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, för att jämföra olika högskoleprogram - läs vad som står på utbildningens egen webbplats och ställ frågorna till de som är experter på just de utbildningar: det är studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges, och fråga också om de har "studerande ambassadörer". Du kan också ställa frågor till "branscher", de som jobbar inom de aktuella branscher eller om det finns branschråd inom den aktuella branschen.
    En "allmän studievägledare" som vi på FRåGA SYV är, så har vi inte mer kunskap om en viss aktuell högskoleutbildning än det som står på utbildningens egen webbplats.
    Tips, förutom de som jag beskrev ovan. kika på olika yrken på www.framtid.se där det på de flesta yrken även står vilken utbildning som krävs eller rekommenderas och längst ner finns också Länktips - till webbplatserna som vi anser vara pålitliga och där vi hoppas du kan hitta med intressant för dig information.