SYV

    När man söker till universitet/högskola kan man ju konkurrera i olika grupper - t ex BI eller BII. Om man läst ämnen på komvux som man INTE läste på gymnasiet - vilket grupp hamnar man då i? BII? Eller är BII för dem som höjt befintliga betyg genom prövning? Prövning är väl förresten enda sättet att höja befintliga betyg?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa,
    efter komvux kan man prövas i BI, i BII eller i båda urvalsgrupperna (vid ansökan till svenska högskole-Universitetsutbildnignar). Det beror på situationen/betygs-situationen för hen som söker.
    BI är direktgruppen. Om sökande är helt och fullt behörig (gäller både grundläggande och särskild behörighet) till "sin" högskoleutbildning på de betygen som finns i examensbeviset från gymnasiet ELLER om personen har till övervägande del komvux-kurserna i sitt examensbevis från komvux, då prövas hen i direktgruppen; med "övervägande del" menas minst två tredje delar av poängen, alltså minst 1600 poäng måste i examensbevis från komvux komma från kurser lästa på komvux eller från prövningar som är gjorda efter det att personen slutade på gymnasiet. En och samma kurs, t.ex svenska 1, matematik 2a eller engelska 6 kommer ha Olika koder, beroende på om betyget sattes på gymnasieskolan, på komvux eller genom en prövning (det finns alltså 3 olika koder för samma kurs).

    BII är kompletteringsgruppen. Här prövas de som utan kompletteringar inte är behöriga (de prövas inte i BI för att de utan kompletteringar är obehöriga och kan därför inte prövas i BI, som är en direkt-grupp). Här prövas också de som genom en komplettering höjde sitt meritvärde (exempel: en elev blev behörig på sina betyg i examensbevis från gymnasiet, sökte till en högskoleutbildning men kom inte in på grund för lågt meritvärde i BI-urvalsgruppen; hen gör prövningar och kanske också läser några kurser på komvux - kurser som ger meritpoäng, om hen ej hade max meritpoäng redan när hen slutade på gymnasiet); personen var alltså behörig redan direkt efter gymnasiet men sedan genom komplettering höjde sitt meritvärde - hen prövas i så fall i BI med det meritvärde hen hade på sina betyg i examensbevis från gymnasiet + samtidigt prövas hen i BII med det högre meritvärde.
    En och samma sökande kan prövas i flera urvalsgrupper samtidigt. Antagning.se placerar varje sökande i alla de urvalsgrupper där hen har kvalificerat sig. Vi rekommenderar alla som kan göra högskoleprovet och speciellt om man vill komma in på en mycket populär utbildning som t.ex juristprogrammet eller läkarprogrammet. Även om eleven har högsta möjliga meritvärde (22.5) kan en situation uppstå att hen ej kommer in; detta på grund av att antal utbildningsplatser kan vara färre än sökande som alla har högsta möjliga meritvärde. I så fall är det fördelaktigt att prövas i flera urvalsgrupper, t.ex även i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet).

    Liselotte
    • SYV :

      Stort tack för detta utförliga svar! Undrar dock fortfarande om prövning (på gymnasiet eller komvux) är det enda sättet att höja befintliga betyg? Verkar så utifrån ditt svar men vill vara helt säker :)

    • Anna : Om "befintliga betyg" är F, icke-godkänt, då har man möjlighet att läsa den kursen på komvux. Om betyget är godkänt (E) eller högre då brukar inte komvux ta in på den kursen, detta för att komvuxuppdrag är att ge kunskaper som personen inte har, och har man godkänt betyg, då har man godkända kunskaper i kursen. Det är en kostnadsfråga; komvux har begränsade resurser. De som vill läsa upp från godkänt betyg upp är extremt-lågtprioriterade. I vissa kommuner säger man blankt Nej, ställer inte ens i den långa kön till utb.platserna. Med det sagt, så känner jag personligen till några få fall där folk fick läsa upp från godkända betyg på komvux: antingen p g a ett administrativ fel (att komvux ej upptäckte att hen som söker redan har godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs) eller om personen genom Läkarintyg och/eller utlåtande från en psykolog eller kurator lyckades påvisa att hen på grund av särskilda omständigheter ej kunde få högre betyg fast det borde hen ju få om inte det som hände hände... typ sjukdom, sociala omständigheter mm. Det är alltså inte till 100% uteslutet att på komvux kunna läsa upp från godkänt uppåt, i alla fall fanns det förut några få fall där man såg att det hände, men allmän "hållning" är den att: har man godkänt betyg i en kurs, då tar komvux inte in för "omläsning" eller som det också kallas "konkurrenskomplettering".