Hannes
    Jag vill gå bygg, och sedan bli militär. Ska gå GMU efter studenten, och jag undrar om det finns någon linje som ökar chansen att bli militär? Är inte så insatt i detta med linjer osv, så kan man gå bygg och sedan bli militär?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ofta krävs just GMU för att du ska kunna gå vidare inom det militära - så du tänker helt rätt. För att få göra GMU så krävs en gymnasieexamen - det ska räcka med en yrkesexamen. Dock kan det krävas en högskolebehörighet om du vill fortsätta inom det militära så det kan vara bra att du läser Bygg + högskoleförberedande kurser (Engelska 6 + Svenska 2+3) så har du dom färdiga. /Lena, Syv