Daniel
    Hej!
    Jag har alltid drömt om att bli något som har med fotboll att göra eftersom att jag brinner för sporten och jag har gjort det sen en lång tid tillbaka, allt ifrån journalist till fotbollstränare skulle kunna duga för mig. Jag fick reda på att det skulle bli någorlunda svårt att bli journalist så nu satsar jag till att bli en fotbollstränare eller något i den riktningen. Planerna för framtiden alltså tex högskola har jag tänkt ut, om jag såklart klarar av gymnasiet med rätt så höga betyg. Enligt mig så har jag rätt så höga betyg med runt B i de flesta följt av A i idrott. Jag undergår min sista termin i åttan och är påväg mot mitt sista skolår. Min fråga lyder: Vilken gymnasielinje är lämpligast att välja för att utbilda sig till fotbollstränare?
    • Anna : I viIken stad viII du gå på gymnasiet?
    • Julia : i väntan på svar från dig ang. var i Sverige du viII Iäsa, Iän, stad - eIIer om du kan fIytta vart om... - skriver jag nu ett "svar" tiII dig.
    • Peter : Jag rekommenderar i första hand http://www.gymnasieguiden.se/program/BF/fritid-och-haelsa
    • : Jag skulle helst vilja gå i något gymnasium i Stockholm men om det finns andra bättre alternativ utanför huvudstaden så kan det också fungera sålänge det inte är långtbort i från Stockholm.
    • Anna : Är du aktiv fotbollsspelare? vill du spela så mycket fotboll som möjligt när du läser på gymnasiet?
    • : Jag är aktiv fotbollsspelare i ett lokalt lag som spelar i divison 3. Det hade väl varit kul med fotboll på schemat men just nu är det inte direkt min första prioritering. Dock om det skulle hjälpa med tränarutbildningen så skulle jag gärna vilja ha fotboll när jag läser på gymnasiet.
    • Peter : Kika gärna på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/kombinera-ditt-idrottsintresse-med-din-gymnasieutbildning och min personliga uppfattning är att det är bra att själv spela så mycket som möjligt för att sedan träna dem som ska spela... då vet man vad man "pratar om". :) Prata också med din lärare i idrott och med din tränare i klubben. Be dem om råd. Du får gärna visa våra svar - till dina lärare, tränar och även till syv på din skola. Prata, givetvis, också med syv på din skola! Gå på öppet hus på flera olika gymnasieskolor och besök gymnasiemässor som oftast är på hösten... men i Helsingborg blir det mässa för elever i åk8 19-20 april... du ska troligtvis inte läsa i Helsingborg, men om du kan åka besöka mässa för att få idéer och inspiration, gör det. och Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer

    5 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel, det finns inget "sportprogram" på gymnasiet... är man aktiv idrottare kan man hitta en skola som erbjuder NIU eller LIU i "din idrott" som i ditt fall är fotball - de finns spridda över landet och för att kunna ge tips på passande skolor, behöver jag veta var i Sverige du bor. ;)

    Vi har också ställt frågan till några sakkunniga och fick nu svar från Studievägledare från GIH, Gymnastik och Idrottshögskola<<. Läs hennes svar nedan:

       "Det väsentliga brukar vara att man arbetar som tränare och oftast då får tidigt tillgång till stegutbildningar via fotbollsförbundet. Vid GIH finns vår tränarutbildning som är mycket uppskattad men den har som tilläggskrav att du skall ha haft erfarenhet från fotboll eller annan idrott. Han kan titta på övriga förkunskaper till programmet via vår hemsida<<.
    TILLÄGGSKRAV för Tränarprogrammet: Den sökande ska utöver grundläggande och särskild behörighet även visa att den har kunskaper om tränarskap. Detta ska styrkas genom 1) dokumenterat idrottande på elitnivå eller erfarenhet som ledare/tränare inom någon av Riksidrottsförbundets specialidrottsförbund (SF) och/eller 2) med godkänt resultat ha genomgått ledarutbildning inom idrott på minst grundnivå och/eller 3) minst tre års nominell erfarenhet som elitaktiv eller tränare inom idrott. (Två av tre kriterier ska vara uppfyllda för att den sökande ska anses uppfylla tilläggskravet.)
    Det finns naturligtvis andra tränarutbildningar i landet.
    Utifrån hans fråga kan ju även Sport Management vid Södertörn t ex då vara ett alternativ då krävs en högre matematik än vid GIH."

    StudievägIedare på Göteborgs universitet, på Institutionen för kost- och idrottsvetenskap<<< svarar så här - läs svar nedan:

    "Jag jobbar med studenter som läser t ex programmet Sports coaching. I Sverige är arbetsmarknaden för tränare på föreningsbasis om man inte kommer upp till de stora klubbarna.
    Om man är intresserad av att bli fotbollstränare ska man nog sikta på att komma till ett gymnasium som har fotbollsinriktning samtidigt som man ska gå ett högskoleföreberedande program om man vill fortsätta med sina studier. Tränarutbildningar går man via sina klubbar och fotbollsförbundet. Det är där man ska börja  sin karriär som tränare. För att komma in på gymnasier som har fotbollsinriktning krävs oftast rekommendationsbrev från den klubb man är aktiv spelare i.

    Hälsningar
    Studievägledare

    Göteborgs Universitet
    Institutionen för kost- och idrottsvetenskap".

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, jag vill rekommendera BF, inriktning Fritid och hälsa<<<, du kan se programplan (vad för kurser man läser där) - här<<< och som andrahandsalternativet - vård- och omsorgsprogrammet.

    Efter gymnasiet kan man t.ex läsa på >>>Fotbollstränarutbildningen på Eslövs folkhögskola - de har Internat, man kan bo på skolan. Man behöver egentligen gymnasial utbildning för att komma in på tränarutbildningen på en folkhögksola, men man måste fylla 18 år det kalenderåret som utbildning på en folkhögskola börjar - så frågan är i så fall, vad ska man göra när man är 15-17 år, om inte gå på gymnasiet? :)

    Läs om Svenska Fotbollsförbundets tränarutbildning - på deras hemsida<<<. Eftersom du är intresserad av det ämnet, så skickar jag länk till dig, och du kan också själv kontakta dem och be om råd och tips.

    Jag har nu fått svar från en kollega som tycker så här:

    Skulle inte säga att något program är så mycket bättre än något annat. Många tränare har ju en egen idrottsbakgrund så har man möjlighet att träna fotboll själv på så hög nivå som möjligt är det självklart bra. Kunskaper inom hälsa, ledarskap, beteendevetenskap är säkert nyttiga och det finns ju program som innehåller mer sådant, men egentligen skulle jag säga att det har väldigt liten betydelse. Det mesta av utbildning och karriär för en tränare sker ju ändå efter gymnasiet.

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Vi fick svar från en sakkunnig som lyder:

    Hej!
    Som svar på frågan vilket program som leder till yrke fotbollstränare föreslår jag att eleven väljer ett gymnasieprogram som i nästa steg leder till behörighet att söka GIH /Gymnastik- och Idrottshögskola/ och specialidrott utbildningen.
    Teoretiska programmen är många så här bör elevens styrkor, intressen och motivation styra valet.

    Hej, jag fick nu svar från en Studie- och yrkesvägledare på Njudungsgymnasiet<<<, Vetlanda;

    Det finns vissa gymnasieskolor som har NIU fotboll och vi är en av dem. Kommer eleven in här på fotboll som NIU har eleven 400poäng fotbollskurser med allt vad det innebär. För att bli fotbollstränare så går man ofta tränarutbildningar genom någon klubb i olika steg. Men innan dess är ju gymnasiet viktigt. Det finns på några högskolor i Sverige: Coaching and Sport Managemant, idrottsvetenskaplig program som är bra eftergymnasiala utb om man vill bli tränare. Ex på Linnéuniversitetet finns den och där krävs det enbart grundl. Beh. I halmstad finns en som kräver grundl beh samt Sh1b. Det betyder att det kan variera en del mellan skolornas behörighetskrav. Om man ser till de kraven som Linné och Halmstad ställer kan eleven gå vilket av våra 14 nationella program som helst då vi erbjuder grundläggande behörighet på samtliga yrkesprogram och löser Samhällskunskap 1b. Så mitt svar är att eleven bör gå något där det finns ämnen som intresserar denne då blir det oftast bäst!
    Med vänlig hälsning
    Studie o yrkesvägledare
    Njudungsgymnasiet<<<, Vetlanda kommun

    Hej igen, rektor Stefan på Vackstanäsgymnasiet<<< hälsar att du är välkommen att hälsa på hos dem, från 3 april och till 15 maj 2017 - ring och boka tid för besök hos skolans expedition på tel 08/52298000 - välkommen!

    Här nere kan du läsa hela det svar som Vackstanäsgymnasiet ger till dig:

    Hej Daniel!

    Fick precis ett mail av Gymnasieguiden.se i vilket det stod att du är intresserade av en idrottsutbildning, kul. Här kommer lite information om skolan och primärt BF-programmet.

    Skolan har ca 220 elever varav 65 bor på internatet, övriga pendlar. SL-bussen tar ca 15 min från Södertälje och går till varje lektionsstart, fem gånger om dagen. Måndag och fredag går bussen till Södertälje Syd för att plocka upp elever som kommer med fjärrtåg. Vi är en icke vinstutdelande skola.

    Ett är BF fritid och hälsa, där personlig tränare är yrkesutgången. På Barn och fritidsprogrammet som handlar om träning och hälsa så har vi NIU Ishockey, basket och innebandy.  Ungefär hälften går den allmänidrottsliga inriktningen. För att gå NIU innebandy så behöver du ha sökt till NIU via förbundets hemsida alternativt länken på vår hemsida. Den ansökan skulle vara gjord före 1 december, hoppas du hunnit med det. Därefter blir man kallad till provspel. Väl inne där så söker man till skolan före 15 feb. Eleverna har möjlighet via individuellt val få en behörighet till högskolan som är utökad med Ma 2a och Nk2 vilket tillsammans med Eng 6 ger behörighet till GIH, naprapat, kiropraktor, psykolog mm. En del som går programmet vill bli poliser då behöver man läsa till 50 p historia. I åk 1 åker eleverna till Idre på skolans bekostnad. Du lär dig mycket om träning för dig själv, men med målet att lära ut.

    Vi har tre andra program, ett av programmen är Restaurang och Livsmedelsprogrammet med lärlingsinriktning. Det betyder att knappt halva tiden av undervisningen ligger på skolan och lite drygt på en arbetsplats, varvat nio veckor i taget. När man söker programmet så gör man det som blivande bagare/konditor eller blivande kock. Det andra är ett av våra ursprungliga program textil design innehåller även bild och viss inredning och det under estetiska programmet bild och formgivning vilket är ett högskoleförberedande program. Det som står ut på programmet är att redan i åk 1 får eleverna göra en lite kollektion som visas upp och sedan i åk 3 så gör eleverna en större kollektion. Den visas upp vid en stor modevisning som eleverna själva arrangerar.

    Det tredje är Naturbruksprogrammet inriktning trädgård vårt nyaste program. Vi har ett nytt stort växthus med tillhörande lektionssal och köksträdgården är igång. På programmet får eleverna arbeta och lära sig det praktiska allt från att hantera motorsåg ( i skogen)  till att ta fram den bästa tomaten. Skolan har 150 hektar att röra sig på. Vi har också en liten gymnasiesärskola. Vi tycker att mixen av program är viktig och tycker oss ha hittat en optimal sådan med vårt utbud.

    För att få en känsla av vad Vackstanäsgymnasiets internat är för något gå gärna in på den här<<<< länken,

    se också våra filmer för respektive program på hemsidan.
    Under året tycker jag du ska gå en prova på dag/dagar, ring 08/52298000 och boka en tid. Nästa öppet hus är 31/1 kl 18-20. I övrigt se vår hemsida eller kontakta mig om du vill veta något annat.

    Internat: Boendet kostar, ett delat rum 2600 och då med gemensamt badrum och 3600 eget rum med dusch på rummet, det finns andra alternativ också. Ingår gör frukost, lunch, middag och kvällsmat, det är två jourer som aktiverar er och dessa sover sedan på skolan. Internatet är stängt under helgerna.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ännu ett svar från en person som är välinsatt:

    "Det finns ingen gymnasieutbildning som vänder sig direkt till framtida ledare som huvudmål. Ett tips är att läsa en NIU eller LIU inriktning och inom den ramen läsa antingen idrottsledarskap eller pedagogiskt ledarskap.
    Det viktigaste är att höra med Svensk Fotboll vad man kan göra  i sin förening, vilka utbildningar som erbjuds och hur ”trappan” mot en karriär som tränare kan se ut."

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi har nu fått epostsvar från en NIU-koordinator på Sjölins gymnasium Södermalm>>:

    "... generellt skulle jag rekommendera att söka ett gymnasium som har LIU fotboll.
    Huvudsakligt fokus där är förvisso utveckling av individuella färdigheter men om man väljer skola och program som också erbjuder fördjupningar inom ledarskap
    bör det rimligtvis vara en bra väg att gå gymnasialt sett.
    Men framför allt rekommenderar jag att kontakta såväl Stockholms som Svenska fotbollförbundet och kolla vilka tränarkurser de erbjuder kopplat till åldersnivån.
    Om man i slutändan vill försörja sig som fotbollstränare måste man ha genomgått Svenska fotbollsförbundets samtliga tränarnivåer och då dessa är några stycken till antalet
    är det lika bra att börja i god tid.

    Mvh
    NIU-koordinator".