Hej Nikki,
    Behörig till psykologprogrammet kan man bli på många olika gymnasiala utbildningar, men du frågar om "lämpligast" utbildning och då vill jag råda dig att titta närmare på VO; Vård- och omsorgsprogrammet och på Samhällsvetenskapsprogrammets inriktning "Beteendevetenskap".
    På VO måste du, dock, välja läsa matematik 2a och svenska 2, 3 och eng6 (för att de kurser måste du ha godkända betyg i - också, men de ingår inte som obligatoriska i VO). Just matematik 2 kan man inte garantera att du får läsa på VO, men oftast kan man göra det.
    Vänligen
    ANNA