Ida
    Hej!
    Jag vill bli lärare i engelska år 7-9 och jag undrar vilken linje jag ska välja. Har försökt söka runt lite men hittar inte för specifikt engelska. Har inte kunnat fixa ett möte med min SYV på skolan än men vill kunna börja kolla runt på gymnasier redan nu eftersom jag vill veta vilka betyg jag behöver ha.

    Är väldigt tacksam för svar.
    Mvh. en stressad elev.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    på högstadiet, åk7-9 är man som ämneslärare>> oftast behörig i Tre ämnen. Behörighet för blivande lärare i engelska är godkänt betyg i en gymnasiekurs engelska 6.

    Engelska 6 ingår som en obligatorisk kurs i alla högskoleförberedande gymnasieprogram. Det går därför bra att välja vilket som helst högskoleförberedande program. Även på yrkesprogram är det inte omöjligt att bli behörig.

    Ang. betyg, så är det bra att ha så djupa/bra kunskaper i alla ämnen som möjligt men utan att stressa sig för mycket. att ha höga betyg i alla ämnen/kurser skadar aldrig. Ingen kan ju veta vilka dina konkurrenter om utbildningsplats blir och vad de ska ha för betyg.

    Om jag förstår dig rätt, går du i åk8 nu. Det är ännu mycket gott om tid innan du måste välja till gymnasiet, men det är givetvis inte fel att kika runt lite. här får du lite tips om gymnasieskolorna som kan vara av intresse för dig:

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sjolins-gymnasium-nacka

    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nacka-gymnasium

    Du kan t.ex gå på Informationsträff 2 maj 2017 på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/mediagymnasiet