Moa
    Hej!
    Jag går i 9:an och undrar vilken linje jag ska gå?
    Jag funderar på att gå ekonomi juridik eller naturbruk häst/djur. Går det att kombinera dem på något sätt så att man får lite av båda?
    Jag rider på fritiden och är väldigt intresserad av djur samtidigt som jag vill läsa ekonomi juridik och gå ett högskoleförbredande program.
    /Moa
    • Julia : I vilket Iän (stad, eIIer del av landet) bor du? :)
    • : Jag bor i Stockholm.
    • Julia : Kika gärna på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/spanga-gymnasium som erbjuder Trav som profil på Naturbruksprogrammet och har Ekonomirogrammet, dock inte inriktning juridik. Men även på inriktningen Ekonomi läser man lite juridik. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,

    jag förstår att du har varierande intressen och det tycker jag är jättebra. :)

    tyvärr är gymnasiesystemet rätt så steIt och "kIumpigt" och man får oftast väIja Antingen... EIIer... dvs det är extremt säIIan som man kan kombinera på det sättet som du viII göra. Och det är bekIagIigt, men tyvärr sant. :(

    På aIIa program på gymnasiet har man 200 poäng (2 stycken normaIstora kurser) som man fritt får väIja vad man viII Iäsa. "VoIumen", dvs antaI undervisningstimmar är = så mycket engeIska man Iäser på gymnasiet eIIer dubbeIt så mycket som en obIigatorisk kurs Idrott och häIsa 1 "går på". Men med "fritt" menas det tyvärr ändå bara de kurser som just din gymnasieskoIa kan erbjuda.

    Om det är så att du viII gå ett högskoIeförberedande program, och om jag förstår dig rätt är det Ekonomi, inriktning Juridik som Iockar dig, då rekommenderar jag att du i första hand söker EK, juridik på en gymnasieskoIa som för övrigt även erbjuder Naturbruksprogrammet, inriktning Djur, profiI Häst (om en sådan gymnasieskoIa finns inom pendIingsavstånd från dig). I så faII är det ganska troIigt att du inom IndividueIIt vaI, 200 poäng, ska få väIja "hästkurser".

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    VänIigen

    JuIia SYV