Johan
    Hej!

    Jag har lite funderingar över vilken linje som skulle vara bäst att välja om man vill bli Stridspilot inom flygvapnet. Det är lite konkurrens inom yrket eftersom Försvarsmakten vill ha stor valmöjlighet bland frivilliga stridspiloter. Därför tänkte jag mig Fordon och Transport. Men jag har också ett tekniskt intresse så därför vet jag inte om Fordon och transport skulle passa mig bättre än Teknik. Så jag skulle vilja ha hjälp att vet vad Försvarsmakten är mest intresserad av när det gäller Stridspiloter och vilken linje på gymnasiet dom har valt om det skulle vara en fördel att gå nån specifik linje över nån annan.

    ////MVH Johan

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, en pilot behöver ha lätt att lära och fatta grundläggande fysik och matte på ett bra sätt så Teknikprogrammet kan på det sättet passa bra.

    Om du söker Officersutbildningens olika inriktning så kan det se lite olika ut med behörigheten beroende vad du väljer så du kanske även kan gå Fordon och Transport. Men det är det inte bara gymnasieprogram som spelar roll - du måste ju även gå en grundläggande militärutbildning (GMU).

    Kanske du kan ta kontakt med Försvarshögskolan och kolla vad de rekommenderar.

    http://www.fhs.se/sv/utbildning/officersprogrammet/behorighet/#content

    /Lena, Syv