Sara
    Hej!
    Jag har funderat på att bli syokonsulent/syv precis som du, så jag undrar vilken linje och inriktning som är bäst att välja? För jag har ingen aning! Jag undrar även om det som står på allastudier är sant, att man har ca 34.500 kr i lön och att det är medel lätt/svårt att få jobb /tacksam för svar

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du vill bli en Studie- och yrkesvägledare - världens roligaste yrke! Och du har ju redan börjat ser jag - att kunna söka information är nämligen väldigt viktigt i yrket.

    För att bli en bra Syv så bör man skaffa sig bra omvärldskunskap, språkkunskaper, förmåga att lyssna ordentligt (som kan ta en del praktik) och lära sig hur människor tänker och fungerar särskilt i olika valsituationer. Så mitt tips är att kanske kolla in Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteende. Där får man mycket utav det jag nämde ovan.

    Vad gäller lön så finns det säkert dom som tjänar över 30 000 men flertalet tjänar nog i spannet 22-30000.

    Här kan du läsa mer om utbildningen http://www.edu.su.se/utbildning/alla-program-och-kurser/kandidat-och-yrkesprogram/studie-och-yrkesvagledarprogram/studie-och-yrkesvagledarprogrammet-180-hp-1.43620

    Lycka till!/Lena, Syv