Frida

    Hej!

    Jag vill bli gymnasielärare i svenska och engelska. Vilken gymnasielinje passar då bäst för mig och är det några kurser jag måste läsa till? Vilka är kraven för att senare komma in på universitetet? Hur hög är konkurrensen att sedan få jobb?

    Tack i förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida, så roligt att du vill bli lärare! Det är stor brist på lärare i Sverige.

    Dock är vägen lång till att bli gymnasielärare. Efter gymnasiet tar ämneslärarprogrammet - för att bli gymnasielärare fem år (kanske t o m 5,5 år) på heltid på högskolenivå. Det är alltså först om tidigast 8 år som du ska söka jobb som gymnasieläare. Och på så lång tid är det i princip omöjigt att säga hur arbetsmarknaden kommer att se ut.

    Se exempel på utbildningen - här >> Behörighet som krävs är grundläggande behörighet med godkända betyg för särskild behörighet i Engelska 6 och Samhällskunskap 1b (men de kurser kommer att ingå som obligatoriska i alla högskoleförberedande gymnasieprogram), vilket betyder att om du kommer in på vilket som helst av de högskoleförberedande gymnasieprogram, behöver du inte tänka på att lägga till några speciella valbara kurser.

    Personligen tycker jag att det är bra att välja till Engelska 7 och några språkkurser som t.ex Retorik eller Litteratur - men det krävs inte för behörighet till Ämneslärarprogrammet för lärare i svenska och engelska.

    Bästa hälsningar

    ANNA