Eva
    Kan jag söka till lärarhögskolan efter att ha läst barn och fritid pedagogisk?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Eva!
    Jag ser att du är 47 år. Stämmer din ålder? Varför jag frågar - är för att du har i så fall läst på gymnasiet för ganska länge sedan och det har inträffat stora förändringar i utbildningsystemet flera ggr., senast år 2011-12.

    Lärarutbildningar har genomgått flera reformer.
    Hur som helst, så måste man alltid ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. Den kan man uppnå på olika sätt.
    Sedan beror det på VILKEN SORT LÄRARE man vill bli - förskollerare, "tidigare lärare", "senare lärare" eller ämneslärare på grund- eller på gymnasieskola eller yrkeslärare. Särskild behörighet är olika till olika lärarutbildningar.

    Jag råder dig ta med dina betyg, alla som du tidigare har fått, och besöka SYV på komvux i din kommun.
    Jag skickar länkar till info om lärarutbildningar, se här:
    http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    http://studera.nu/att-valja-ratt/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Återkom med mer info för att ge mig möjlighet att ge dig ett bättre svar.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare