Hej

    Hej. Jag vill bli civilingenjör, men det finns många inriktningsområden, vilket komplicerar det, haha. De som intresserar mig är industriell ekonomi, design och produktionsutveckling, mjukvaruteknik och datateknik. Jag är en person som gillar att jobba själv, trivs med det. Om det finns arbete att göra och jag jobbar i grupp har jag tendens att börja ta ledningen för att få saker gjort. Jag gillar matte och biologi. Gillar siffror, jämföra och sedan göra bättre. Analysera, statistik och design på datorn gillar jag även. Har inte programmerat mycket dock. För mig spelandet också roll om jag är önskad på arbetsmarknaden, om det är lätt att få jobb och att kunna utvecklas är viktigt för mig. Jag siktar dessutom mot att få arbeta inom internationella företag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alva;

    du har rätt i att det finns civilingenjörsutbildningar med många olika inriktningar. Och det kan vara svårt att välja vilken utbildning man vill söka i första hand. Du kan söka flera olika (upp till 12 st.) alternativ när du gör anmälan på www.antagning.se under anmälningsperioden.
    Jag tänker också på de "praktiska moment" t.ex vilka utbildningar som finns att söka till inom pendlingsavstånd från där du bor (eller om du vet att du kan få bostad på annan ort, så vad finns det att söka på den orten i så fall)? Ibland blir urval ganska begränsat på grund av att det inte finns så många alternativ inom pendlingsavstånd. Att flytta till skolorten är inte alltid så lätt: man ska hitta bostad och även ha råd.
    Jag ber om ursäkt att jag inte kan "peka" dig mot programmet med "rätt inriktning". Du gav bra beskrivning av dig, dina egenskaper och dina framtida planer/önskemål men även i det fallet så kan jag inte bara svara att "den här inriktningen" passar dig som "handen i handsken".
    Vad gäller arbetsmarknaden, så vet ju ingen hur den ska se ut om fem år. Civilingenjörsprogrammen ger också en mycket bred och djup (gedigen) utbildningsgrund med bra utgångspunkt att kunna vidareutbilda/profilera/specialisera sig inom någon "nisch".
    Välj utifrån dina intressen och vad du tror passar dig bäst. Men dina intressen, karriärmål och annat kan ändras. Fem år framåt i tiden så kanske du inte tänker på samma sätt som idag och tycker om samma saker. Jag förstår att jag inte gav dig konkret svar på din fråga utan endast en förklaring på varför jag känner att jag inte kan ge ett sådant svar. Tips! läs på utbildningarnas egna webbplatser. Kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges: fråga om de har en eller flera studerande ambassadör/er som du kan komma i kontakt med; fråga också om du kan bli "studerande för en dag": sitta på föreläsningar och följa en högskoleklass i en hel studiedag. Titta också på flera yrkesbeskrivningar:
    Framtid.se/yrke/civilingenjör
    yrke/civilingenjor-i-kemiteknik
    yrke/civilingenjor-farkostteknik
    yrke/civilingenjor-i-datateknik
    yrke/civilingenjör-maskinteknik
    yrke/civilingenjör-bioteknik