Hej
    Hej!
    Jag funderar på att läsa till civilingenjör, men har upptäckt att det finns så många olika inriktningar? Mina intressen är människokroppen, gillade även biomedicin i skolan. Jag är också intresserad av design. Matte är ett ämne jag gillar, men fysisk 1 och 2 tyckte jag var svårare. Jag gillar att jobba mot ett mål och oftast ensam, men grupp går också bra.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva,

    det stämmer att det finns många olika inriktningar på civilingenjörsprogrammen. Utbud av utbildningar på de svenska lärosäten fastställs till första dagen i anmälningsperioden - om du vill söka till hösten 2023, då får du kika på utbud från mitten på mars 2023; även innan kan man se många, men inte alla utbildningar, som kommer bli sökbara under anmälningsperioden. Du får läsa om de olika "inriktningar" på civilingenjörsprogrammen och bestämma vilka utbildningar du vill söka till och hur du prioriterar dina alternativ: i första hand bör du söka till den utbildningar på det lärosäte som du helst av allt vill gå. Du är fortfarande mycket ung och om du är osäker kring vilken längre utbildning du vill skaffa dig, då kan du kanske vänta med att söka utan försöka skaffa dig mer livs- och arbetslivserfarenhet först och söka till en längre utbildning senare.
    Civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga. Du nämner i din fråga om att du inte är så intresserad av ämnet fysik, men eftersom fysik2 (godkänt betyg i gymnasiekursen) krävs inför alla civilingenjörsprogrammen, så kanske det är "mindre bra" att inte gilla fysik.
    Att du gillar matte är jättebra. Kanske kan du läsa för att bli Matematiker eller Statistiker i stället för Civilingenjör? Kika gärna på många yrken på framtid.se/yrken - där finner du över 2.ooo olika yrkesbeskrivningar!