Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns många program inom yrkeshögskola som är 2-åriga och av de många som i utbildningens namn har ordet ingenjör. Se gärna några exempel - snabblänkarna nedan:
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-vag-vatten
    yrkeshogskolan-i-halmstad/automations-digitaliserings-insingenjör
    hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjör

    Inom högskola-universitet är det så här att de flesta av programmen på grundnivån (som inte kräver tidigare högskolestudier) är längre än 3 år. Om man kan komma i Senare del av programmet, som egentligen är ett 3-årigt program, som t.ex högskoleingenjorsprogrammet-i-maskinteknik, då kan utbildningen bli en 2--årig. Masterprogram (utbildning på avancerad nivå, som kräver att man sedan innan har kandidatexamen eller yrkesexamen á 180hp) är 2-åriga. Exempel: Påbyggnadsprogram i Miljö- & Energiteknik och en 1-årig utbildning Högskoleingnjörsprogrammer i kärnkraft som kräver tidigare godkända högskolepoäng, minst 110st inom högskole- eller civilingenjörsutbildningen; ett 2-årigt program i riskhantering på Lunds universitet kräver, för behörighet, tidigare studier á 150 hp.
    Det är alltså svårt att hitta en 2-årig ingenjörsutbildning inom högskola-universitet, i Sverige, som skulle ligga på grundnivån, ej kräva tidigare högskolestudier men det finns några få sådana utbildningar, dock kanske inte just orden "ingenjör" ingår i utbildningens namn, se exempel: mdu.se/utbildning/program/datornatverk-och-datakommunikation och his.se/automatiseringstekniker - och jag har faktist ej hittat fler än de 2 utbildningar som skulle vara 2-åriga "ingenjörsutbildningar" på universitetsnivå/grundnivån.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jane* :

      Tack för svar!

      Jag är ute efter ingenjörsutbildning med inriktning produktion/ material teknik/ teknisk design, bioteknik, globala system, kemiteknik eller ev medicinsk teknik.

      Jag undrar också hur jag då skulle kunna kombinera någon utav dem med det du skrev om att man kan komma in i utbildningen efter 1 år så man alltså läser 2 år?

      Ida

    • Milla :

      För att kunna komma in i utbildningen i år 2, måste man ha godkända betyg i de kurser som ingår i utbildningens år1. Man kan skaffa de betygen genom att läsa fristående kurser (om de ges som fristående, vilket inte alls är säkert) eller om man tidigare läst något program där de kurserna ingick och man har godkända betyg i alla dem. Det är i alla fall vad ja tror gäller. Men du får gärna fråga studievägledare på de utbildningar som du är intresserad av eller/och de som jobbar med antagning: antagningsgrupp eller antagningsenhet på skolan. Ingenjörsutbildningar finns, enligt vad jag vet, i Sverige i två skolformer: universitet/högskola och yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleprogram - se www.yhguiden.se och utbud inom högskola-universitet kan man se både på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu och på den sidan där man gör ansökan: www.antagning.se ... Inom högskola-universitet finns väldigt få 2-åriga ingenjörsprogram. Inom yrkeshögskola finns många 2-åriga utbildningar som kan inneha orden som "ingenjör" eller "tekniker" i utbildningens namn. Du nämnde några kunskapsområden i en kommentar, ovan, men jag vet inte om t.ex en yrkeshögskoleutbildning till Laborant skulle vara av intresse för dig; se gärna exempel på utb.: utbildning/hermods-yrkeshogskola/laborant - på www.yhguiden.se kan en ny utbildning dyka upp när som helst för att en ny utbildning kan bli beviljad när som helst under året (fast det stora "utsläppet" av nya utbildningar sker cirka i mitten av januari varje år).
      Utbud av högskole-universitetsutbildningar fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden, som brukar ligga 2 ggr om året: i mitten av september om man söker till vårterminen och i mitten av mars, om man söker till höstterminen. Jag råder dig gå igenom utbud både inom högskola-universitet och inom yrkeshögskola på egen hand, för att någon annan, t.ex jag kan ju missa uppmärksamma någon utbildning som inte har "ingenjör" i sitt namn men som ändå kan bli av stort intresse för dig. Jag tror inte någon kan komma upp med fullständig lista på utbildningar som kan bli av intresse för dig, utan kan endast ge dig några exempel på utbildningar.

    • Jane* : Tack! Jag har kikat runt endel o det är därav mina frågor. Jag har kollat på "Online Academy", är det någon du känner igen och vet något om kvalitet på?
    • SAMO266 : https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/utbildningsplan/?code=TPTAG
    • SAMO266 :

      Det är ett nytt program, kolla upp det.Öppen för sen anmälan

    • Milla : tack så mycket för tipset om den nya utbildningen!
    • Milla : Svar på Janes fråga i en kommentar (ovan): kan tyvärr inte svara om kvalitet på utbildningar hos enskilda skolor. Du får läsa på skolans webb, ställa frågor till skolans personal och göra en egen bedömning om du vill söka eller inte.
    • Jane* : Tack så jättemycket för svaren. Detta verkar leda mig närmare vad jag letar efter. Gällande utbildningen produktionstekniker så låter det väldigt bra men jag tänker på det här med maskinteknik. Jag är nog mer intresserad av att jobba mer manuellt och med människor, vet inte vart det leder o om det leder bort från efterfrågan på jobb i framtiden. Jag tror jag är mer intresserad av olika material och kombinationer på nya lösningar. Såklart det kan landa i maskinutförande men jag skulle gärna vilja jobba med om man säger att det finns en efterfrågan i samhället o bygga upp den lösningen för att lösa samhällsproblem. jag vet inte vart detta leder eller vad detta blir i utbildningsval. Det hade varit guld värt om jag kunde få veta vart detta landar.
    • Jane* : Parallelt med detta funderar jag på Paralegal eller statsvetare. Jag undrar om man kan kombinera detta på något sätt, även fast det inte är inom samma områden.
    • Milla :

      Utbildningar till Paralegal ligger i Sverige inom Yrkeshögskola. Utbildningar till Statsvetare - på universitetsnivå och man kan behöva läsa 3 år på grundnivån och sedan ett eller 2 år på avancerad nivå (sammanlagt 4 eller 5 år). Se gärna yrkesbeskrivningar på www.framtid.se där över 2.ooo yrken finns presenterade. T.ex Framtid.se/yrke/paralegal Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    Läs alla kommentarer