Elvira
    Hej!

    Jag har snart gått ett år på naturvetenskapsprogrammet. Tidigare i vår fick vi välja inriktning och då valde jag natur-natur. Funderar nu dock på att byta till natur-samhäll eftersom jag inte tycker att labbar är särskilt roliga. Tycker också att fysik är rätt så svårt och tycker bättre om samhällskunskap. Dock så har jag funderat på att bli t.ex. civilingenjör och då behövs ju Fysik 2. Kemi är inget problem, förutom att jag tycker att det är rätt så tråkigt med alla labbar. Har ni något tips på hur jag ska tänka? Vilket är det smartaste valet i min situation? Kan även tillägga att jag gärna skulle vilja ha lite mer fritid och funderar på om natur-samhäll kan vara lättare att läsa och få bra betyg i.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du behöver godkända betyg i Matte4, Kemi 2 och Fysik 2 - för behörighet till civilingenjör>>

    och alla de 3 kurserna ingår just i inriktning Natur. Biologi 2 behöver du inte för behörighet till civilingenjör. Det kanske är möjligt att läsa inriktning Samhälle men lägga till matte4, ,kemi2 och fysik 2 (detta för att slippa läsa biologi 2).

    Du kan annars fundera ut ett annat yrke - se på www.framtid.se där det finns ca tusen olika yrkespresentationer.

    Ännu ett alternativ är att du läser till kurser efter gymnasiet (t.ex på komvux eller gör prövningar i dem).

    Hälsningar

    Mikael syv