Evelina
    Jag ska nu göra mitt omval men har fastnat på vilken inrikting jag ska välja inom barn och fritidsprogrammet. Just nu står det mellan pedagogiskt arbete eller socialt arbete. Då vill jag veta vilken inrikting ger störst möjligheter ,vilket som ger de mest framgångsrika arbetena ,vilken inriktning är bredast osv ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Evelina!
    Om du tittar på programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf
    ser du att det är 300 poäng (av de totala 2500 poäng) som är INRIKTNING.
    Det är, alltså, enbart 12 % (lite mer än en tionde del av programmet) som är inriktningskurser.

    Inriktning läser man vanligtvis från åk2 och kan ändra sig under åk1. Det kan dock hända att just på din gymnasieskola (dit du söker i första hand) kanske läses någon av inriktningskurserna redan under åk1. Du kan fråga på skolan om det (eller kanske står det på deras hemsida).

    Hur som helst, så utgör inte inriktning så stor del av programmet på Barn&fritidsprogrammet att det blir avgörande för ditt framtida yrkeskarriär. Det kan dock hända att det just på den skola dit du söker i första hand, lägger de någon PROFIL som t.ex. kan vara "Friskvård" eller "Brand och räddning" eller "Personlig tränare" - under en av inriktningarna. Då kan det spela stor roll, vilken inriktning man väljer.

    Om du uppger vilken skola du är intresserad av i första hand, kan vi hjälpa dig mer - genom att se vad skolan uppger i sin presentation på www.gymnasieguiden.se (det du själv också kan hitta den aktuella skolan & se om de ligger någon profil under inriktningarna).

    Annars så är det ungefär samma möjligheter till eftergymnasiala studier och för att få jobb - på samtliga inriktningar inom BF programmet. Om du t.ex. är intresserad av att arbeta på en förskola, är det bra att veta att allt fler kommuner väljer att enbart anställa Förskollärare (som är en högskoleutbildning) och Barnskötare (som man blir efter BF programmet på gymnasiet) kan enbart få ett vikariat eller timanställning "vid behov". Och det spelar ingen roll vilken utbildning man går på BF. Förskollärare kan man enbart bli på högskola/universitet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare