Milla SYV på FrågaSYV

    Man läser alla kurser som krävs för Behörighet till att bli psykolog, oavsett vilken Inriktning på Samhällsvet.programmet man går.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ!

    precis som Milla svarade dig redan - så spelar det för just Behörighet, ingen roll vilken inriktning man går på Samhällsvet.programmet; Den enda "kända" exempel är att på inriktningen Samhällsvetenskap, så läser man en kurs Samhällskunskap 2 som en obligatorisk kurs och godkänt betyg i den krävs för att bli behörig till utbildningen "Lärare i Samhällskunskap"; annars så är det så att inriktningskurserna på Samhällsvet.programmet "SA", ej ger Särskild behörighet till någon specifik högskoleutbildning.
    Till psykologprogrammet krävs det godkända betyg i matematik 2 och i Samhällskunskap 1b. Båda de kurserna läses på alla inriktningar på SA.

    Varför det i så fall "rekommendeas" läsa inriktning Beteende på SA om man vill psykolog?
    Jo, för att om man vill bli psykolog, så tros man vara intresserad av psykologi och närliggande ämnen (och de kurserna ingår som inriktningskurser på inriktningen "beteende"); det är mer för att eleven är intresserad av de ämnena, så blir det roligare att läsa på gymnasiet. Inte för formell behörighet, alltså.

    Du får gärna läsa info på Framtid.se/yrken-efter-SA-alla-inriktningar