Isabella
    Hej, jag går på ett teknikprogram och ska snart välja inriktning. Jag är inte helt säker på vad jag ska välja men hade tänkt att jag antingen vill jobba med spel eller något med rymden när jag blir äldre. Vet inte riktigt vad inom det, men något jobb som involverar någon av de två.

    Så min fråga är vilken inriktning som skulle passa bäst mellan de valen och vilken högskola man sedan ska ta för att börja jobba med det jag vill?

    Lite tips bara så att jag vet vad jag ska ta...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Isabella!
    Inriktningarna på Teknikprogrammet finns det fem stycken och jag undrar om din skola erbjuder alla dem?
    I alla inriktningar ingår det kurser á 300 poäng och om man tar i beräkningen att hela programmet är på 2500 poäng - jag fick det till 12%, har jag räknat rätt?
    Du förstår att 12 % kan inte bli avgörande, utan det går att "parera" eller komplettera genom programfördjupnignen och individuellt val, 200 poäng.

    Om du i framtiden vill jobba med spel eller med rymdteknik så tycker jag det passar bäst med inriktningen Info- och medieteknik (om din skola har den), annars så väljer du en av de inriktningarna som finns och läser kurserna Datorteknik1a, Programmering 1 & Webbutveckling 1 - som programfördjupande eller inom Individuellt val. Det är de 3 kurser som ingår i inriktning Info- & Medieteknik.
    Läs så mycket matte du kan + Programmering 1 och 2, Webbutveckling 1 och 2, Systemuppbyggnad är också en bra kurs á 100 poäng som får läsas som programfördjupande.

    Angående eftergymnasial utbildning, så finns det alla högskoleutbildningar på www.studera.nu och alla yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    men de mest kända läroverken vad det gäller Teknik-ingenjörkonst är KTH i Stockholm & Chalmers i Göteborg.
    Råder dig ta kontakt med
    [email protected]
    som kan ge dig värdefulla tips angående en eftergymnasial utbildning.

    Önskar dig allt väl!
    Hör av dig igen om du har andra frågor!
    Julia SYV