Johanna
    Hej! Jag ska snart välja gymnasium och inriktning men jag vet inte vilken. Jag gillar att inreda hus/rum, design, jag skulle även vilja ha ett eget företag som säljer antingen inredning/kläder/skor. Jag gillar praktiska ämnen men är tyvärr allergisk mot pollen och pälsdjur. Jag skulle kunna tänka mig att jobba som en barnsjuksköterska, men då måste man ha väldigt bra betyg i skolan vilket jag tycker att jag inte har. Har mest C i de flesta ämnena. Skulle vilja ha lite tips på vilken linje man skall välja.
    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johanna!
    Om du vill starta eget företag inom försäljning, så kan det vara bra att gå HA, inriktning handel & service, se information om den utbildningen här:
    http://www.gymnasieguiden.se/program/HA/handel-och-service

    På länken http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf ser du programplan och längst ner - vilka kurser som kommer att ge dig grundläggande behörighet till högskolestudier. Behörighet till utbildning "Sjuksköterska" som är en grundutbildning innan man kan läsa påbyggnadsutbildning för att bli barnsjuksköterska sen, är Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.
    Du kan bli behörig till att söka till Sjuksköterskeprogrammet på högskola, om du väljer följande kurser:
    Matematik 2a, Engelska 6 och Svenska/svenska som andraspråk 2 - inom programfördjupningen
    och Svenska/svenska som andraspråk 3 samt Naturkunskap 2 - inom Individuellt val. Sedan behöver du också en liten, 50 poängskurs i Samhällskunskap 1a2 för att komplettera upp från Samhällskunskap 1a1 till 1b, som inte ryms i programmets 2500 poäng. Jag råder dig att ansöka om att få läsa en utökad kurs, dvs läsa de där 50 poäng Samhällskunskap 1a2 utöver heltid. På så sätt kan du på Handels- och Administrationsprogrammet bli behörig till Sjuksköterska.

    Du kan senare bestämma om du vill söka till högskola eller ej. Det finns även andra alternativ efter gymnasiet - t.ex. söka utbildning på en yrkeshögskola, www.yhguiden.se - här finns det hela utbudet. Utifrån det du skriver i din fråga, vill jag ge dig några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kanske kan passa dig bra: http://www.yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/butikskommunikator-visual-merchandiser-stockholm
    http://www.yhguiden.se/utbildning/skanes-yrkeshoegskola/mobil-handel

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig i ditt beslut om gymnasieval!
    bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare