Student
    Hej! Jag går i ettan och läser samhällsprogrammet och ska snart välja inriktning. Jag funderar mellan media och beteende, och undrar om mitt val kommer att påverka vad jag kan läsa på högskolan sedan? På media kommer jag till exempel inte att ha naturkunskap, är det en kurs som man måste ha läst för att kunna söka till vissa utbildningar i framtiden sedan? Är media eller beteende "bredare" än den andra?

    1 Svar

    Hej Amanda,

    Vad spännande att välja inriktning! Som svar på din fråga så beror det på om/vad du skulle vilja läsa vidare på högskola/universitet. Som du kanske vet så kräver högre studier en grundläggande behörighet och en särskild behörighet. Det är denna särskilda behörighet som påverkas av vilka kurser du läser på gymnasienivå - men sen beror det också på ditt intresseområde vad du vill vara behörig till.

    Generellt sett så kan man säga att om du vill söka till naturvetenskapliga utbildningar krävs ke, fy, ma, och till samhällsvetenskapliga utbildningar krävs sa och hi. Om det är en specifik utbildning som du funderar på kan du läsa, t.ex. till sjuksköterska så krävs naturkunskap, men om du vill läsa till socionom behövs matematik och samhällskunskap och inte na.

    OBS! vissa utbildningar som t.ex. förskollärare kräver också naturkunskap, så det är bra att fundera på vad du är intresserad av. Även på gymnasienivå - vad är mest intressant just nu, media eller beteende?

    Om du är osäker på vad du vill läsa efter gymnasiet och hur kurserna kan påverka ditt val kan du också prata med studie- och yrkesvägledaren på din skola.

    Mvh,

    Malin