Johannes
    Hej!
    Imorgon ska jag välja inriktning inför årskurs två på gymnasiet och valet står mellan Samhällsvetenskap-Samhällsvetenskap och Samhällsvetenskap-Beteende. I nuläget skulle jag vilja utbilda mig till Civilekonom eller Jurist efter gymnasiet. Jag skulle också kunna tänka mig att jobba som konsult inom gruppdynamik, ekonomi eller juridik. Det jag undrar är vilken av inriktningarna som ger bäst grund och utvecklar de förmågor som man behöver för var och en av dessa utbildningar/yrken.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Johannes!
    Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet utgör en liten del av utbildningen.
    Om du tittar på programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf ser du att det är 450 poäng av programmets 2500 poäng som utgör inriktningen, dvs 18 %, mindre än en femte del. Inga behörighetsgivande kurser ingår i inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet, dvs du blir lika behörig till alla de eftergymnasiala utbildningar som du är intresserad av, oavsett inriktning på SA.

    Vidare tycker jag att inriktning Beteendevetenskap passar bättre till de intressen och planer som du har, därför är mitt råd att du söker SA-bet i första hand.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i ditt beslut om att söka inriktningen!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare