jonathan
    Hej, jag går teknik och har nyss valt inriktningen "Vetenskap", men jag vet inte om jag ska gå för Information och medieteknik istället.

    Vilken inriktning skulle du rekommendera för att jag ska kunna plugga vidare till civilingenjör? Och kan man gå information och medieteknik och sedan kunna utbilda sig till civilingenjör?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan, du valde helt rätt.
    Se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/civilingenjor-276?examen=10
    olika civilingenjörsutbildningar som alla kräver Matematik 4 och de flesta även Fysik 2 - för behörighet.
    Just de kurserna ingår i Teknikvetenskap-inriktning.

    I inriktningen Information&Medieteknik ingår det Datorteknik1a, Programmering 1 och Webbutveckling 1 - alla de 3 kurserna får även läsas som programfördjupande. Du kan, alltså, "läsa båda inriktningarna" men det är bra - tycker jag - att ha rätt inriktning vald (detta pga de kurser inom inriktningen är du GARANTERAT att få läsa) men Programfördjupande kurser - här kan hinder uppstå i form att "för många valde just den kursen" eller "schemat går inte ihop"... men får du inte med dig Matte 4 och Fysik 2, blir du inte behörig att söka till Civilingenjör.
    Därför tycker jag att du valde helt rätt.

    Mvh
    Mikael SYV
    • : Tack så mycket för svaret, Mikael.
    • Mikael : Bra om du är nöjd med mitt svar. Känner du till någon kompis som också har frågor om studier, tipsa om oss. Lycka till med dina studier! Mvh Mikael SYV