Felix
    Hej!
    Jag är en elev som ska börja samhällslinjen till hösten, det jag undrar är vad för inriktning på gymnasiet och på högskolan/universitet jag ska välja för bästa möjliga chans att få jobba inom rättsväsendet?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Felix
    du vill jobba inom rättsväsendet. Jag antar att du vill efter gymnasiet söka till Juristprogrammet, där man läser 4,5 år och behörighet till den utbildningen är:
    Grundläggande behörighet + Historia 1b samt Samhällskunskap 1b.

    Om du går in på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    så ser du att både Historia 1b och Samhällskunskap 1b - ingår i Gymnasiegemensamma kurser, dvs du kommer att läsa dem oavsett vilken inriktning inom SA du sedan väljer.
    Grundläggande behörighet till högskolestudier får du genom att uppfylla kraven för Gymnasieexamen, dvs om du läser alla kurser som ingår i SA /oavsett inriktning/, väljer 200 p. inom Individuellt val till å k 2 och får godkända betyg i alla obligatoriska kurser samt för övrigt inte har för många F-betyg, så får du ut just Gymnasieexamen efter dina 3 år på gymnasiet /i annat fall får man ett Studieintyg, som inte ger Grundläggande behörighet/.

    Så, svar på din fråga är: det spelar ingen roll vilken inriktning inom SA du väljer - vad det gäller att bli behörig till Juristprogrammet.
    Det som är viktigt för dig är att - uppfylla krav för Gymnasieexamen samt sträva efter höga betyg /det är storkonkurrens om utbildningsplatserna på Juristprogrammet/.

    Du kan också fundera på om du vill planera för att göra Högskoleprovet /som ger en extra chans att komma in på attraktiva utbildningar/. Du hittar information på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html

    Önskar dig en fin sommar & du får gärna återkomma om du har fler frågor!
    SYV Ludmila