yaser

    Jag går på teknik linjen och snart ska jag börja åk.2, Jag valde och ta inriktningen teknikvetenskap! Men redan nu så börjar jag och ångra mig!. Jag har inte funderat på vad jag ska jobba med i framtiden men just tänker jag och rulla in i datorteknik. så ska jag byta från teknikvetenskap till information och mediateknik? Eller ska jag gå teknikvetenskap?.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, första frågan är om det inte är för sent att byta inriktning. Det får du svar på från din gymnasieskola. De flesta gymnasieskolorna delar upp elever i inriktningar ganska tidigt under vårterminen för att planera och förbereda inför nästa läsår.

    Om din gymnasieskola skulle svara dig om att du får byta inriktning
    Då tänker jag så här: vill du efter gymnasiet läsa data-it-teknik på högskolenivå? i så fall kommer du behöva godkända betyg i matematik 4 och fysik 2 (mycket möjligt att även betyget i kemi 2 krävs om man t.ex vill söka in på civilingenjörsprogrammet) och det är de kurserna som läses på inriktningen Teknikvetenskap på TE.
    Men i fall du planerar för att söka jobb direkt efter gymnasiet eller om du t.ex vill läsa inom yrkeshögskola - så kan inriktningen information och mediateknik på TE passa väldigt bra.

    Det kan också gå att läsa "båda inriktningar" samtidigt
    Se programplan för TE och där ser du att de kurser som ingår i inriktningar som ditt val står mellan även som möjliga programfördjupningar - så om schemat så tillåter, kan en elev läsa alla de kurser som ingår i båda inriktningar (en del av kurserna som programfördjupning eller inom individuellt val).

    Övrigt
    Kursen Teknik 2 brukar inte krävas som behörighet till svenska eftergymnasiala utbildningar.
    DATA/IT-teknik utbildningar finns även inom yrkeshögskola, se gärna några exempel (länkarna nedan):
    cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping

    • : Okej Tack så mycket för svaret jag väljer och och fortsätta med Teknikvetenskap tack så mycket för dessa liknar som du skickade det hjälpte verkligen mig !!!!!!!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!