Emelie
    Jag har ingen aning vilken inriktning jag ska välja på gymnasiet. Jag har funderat på natur eftersom jag inte vet vad jag vill bli när jag blir stor och om man läser natur får man nästan behörighet till allt, men samtidigt tycker jag det verkar jättetråkigt!
    Därför skulle jag kunna tänka mig samhälle, jag tycker inte heller att det är kul men det är inte lika mycket plugg där. Men då kan jag inte bli allt och som sagt har jag ingen aning vad jag vill bli och vill inte förstöra för mig själv i framtiden genom att då läsa t. ex samhälle.
    Kan jag få några tips vad man kan bli efter ekonomi, samhälle och natur och några tips på hur jag ska tänka när jag väljer och annat?!
    Tack.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det är inte lätt att välja när det finns så mycket att välja på men många hamnar i valet mellan Natur och Sam. Och när du säger att Natur verkar jättetråkigt och att även Sam inte väcker några större känslor av lycka så har du nog svarat på din egen fråga. Leta andra program! Och här nedan kommer lite tips på hur du kan tänka.

    Om du inte kan tänka långsiktigt för flera, flera år framåt och inom vilket yrke du vill jobba inom så är det bästa nog att fundera mer kortsiktigt över vad du skulle kunna tänka dig att plugga dessa tre år framöver. Du behöver liksom inte välja för livet!! Du kanske väljer att göra eller plugga något helt annat efter gymnasiet - det är vanligt och inte konstigt alls eftersom man förändras ju äldre man blir, får andra intressen och erfarenheter som påverkar hur man väljer.

    Det viktiga kan dock vara att gå klart gymnasiet med så bra betyg som möjligt - då har du förhoppningsvis så pass mycket kunskap att du kan utföra ett yrke eller gå vidare till någon eftergymnasial utbildning.

    Det som är viktigt är dock att man klarar av programmet och att det känns intressant medan man läser - inte bara för att det kanske, eventuellt är nyttigt för dig i framtiden. Men om du tycker det blir för svårt och får en massa F så är både nyttan och nöjet borta - eller hur? Så fundera ordentligt på vad du gillar och vad du realistiskt kommer klara av innan du väljer.

    Gå igenom alla program, sålla bort de program du absolut inte kan tänka dig, gå på mässor och Öppna hus och kanske även på provdagar som många skolor erbjuder - då kan man mer se vardagen på programmet och skolan. Här har du en länk där du kan läsa om alla program och vad de leder till.

    http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/gymnasieskolans-program/nationella-program

    Välj med ditt hjärta - inte andras och gå definitivt inte något som du tycker verkar tråkigt! Lycka till! /Lena. Syv