Hej Fabian!

    Det är upp till arbetsgivaren att välja vem hen vill anställa till kassan i en matbutik, t.ex. Ica Maxi.

    På senare tid har det kommit en hel del platsannonser där matvarubutiker som t.ex. ICA erbjuder "timmar vid behov" till högskolestuderande. Kravet i de annonserna var att man studerar på högskolenivå på minst halvtid och är beredd att "hoppa in" med kort varsel.

    Om det är en större butik, kan det vara fördelaktigt att kunna köra truck (vid stor lagerlokal kan det behövas).

    Det finns alltså olika vägar in till jobbet på Ica Maxi. En av dem är via sommarjobb och/eller extrajobb. Du kan, oavsett gymnasieprogram, söka sommarjobb på Ica Maxi och andra matvarubutiker eller extrajobb på kvällstid och på helger. Det är tyvärr svårt att få ett sådant jobb innan man fyller 18 år (detta pga den som är under 18 år inte har rätt att sköta kassan, ta ansvar för pengarna, eller jobba sent på kvällen eller jobba ensam & det är obekvämt för arbetsgivaren att tänka på vilka arbetsuppgifter som du som minderårig får åläggas och vilka - inte).

    Du kan läsa reglerna på http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_043.pdf om vilka arbetsuppgifter och arbetstider som gäller för den som arbetar och är under 18 år.

    Handel & Administrationsprogrammet är ett passande program för den som vill arbeta med försäljning.
    Just för matvarubutik kan även Restaurang & Livsmedelsprogrammet passa bra.

    Det finns annars exempel på att man får liknande jobb efter ett valfritt gymnasieprogram. Du ökar dina chanser genom att få arbetslivserfarenhet (vilket sommarjobb eller extrajobb som helst är bra att kunna uppvisa att man har haft, när man söker ett nytt jobb).

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    ANNA