Hej Sara,
    det finns en kurs som heter Svenska 1 och en motsvarande kurs SAS, svenska som andraspråk 1. En gamal kurs som man kunder få betyg i - fram till 30 juni 2016 - hette Svenska A, den finns inte längre.
    Om din kompis har svenska som modersmål - är det Svenska 1 kurs hen ska läsa.
    Om din kompis har ett annat modersmål än svenska - är det SAS 1 som hen ska läsa.

    Om din kompis är över 20 år (rättare sagt - från 1 juli det året man fyller 20 år) - vänder hen sig till Komvux i den kommunen där hen är folkbokförd. Prövningar får man göra i alla kommuner. Svårt dock att hitta var man kan anmäla sig till att göra prövning. Svårt också få godkänt betyg på prövningen utan att ha läst kursen - därför mitt främsta förslag blir att hen vänder sig till komvux för att försöka få studieplats.

    På heltid kan man läsa den kursen på fem veckor.

    Vänliga sommarhälsningar

    ANNA