Ellinor
    Hej!
    Jag funderar på att läsa juristprogrammet. Tror inte jag är intresserad av att bli advokat eller åklagare utan skulle snarare vilka jobba med familjejuridik eller något liknande nära människor. Vet ni hur möjligheterna ser ut att jobba med något sådant? Är det hög jonkurrens om jobben som just familjejurist?

    Jag vill även testa på hur det är att studera juridik innan jag hoppar på ett sånt långt och krävande program. Vet ni någon bra grundkurs inom juridik på distans man kan läsa? Hittar bara inom affärsjuridik eller privatjuridik men finns någon övergripande juridik kurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,
    jag vill tipsa dig om UJIK, en distanskurs med platsgaranti, vilket betyder att alla som är behöriga tas in på den kursen; du behöver alltså inte konkurrera om plats och vara orolig kring att ev. inte komma in.

    Familjejurist - är en jurist som har specialiserat sig på familjerättsliga frågor.
    Juristprogrammet är 4,5 år lång och du är ännu inte antagen till det programmet, vad jag förstår av din fråga. Det dröjer alltså minst 5 år innan du ska söka jobb efter juristprogrammet. På så lång tid är det omöjligt att ge pålitliga svar om situationen på arbetsmarknaden och inom vilka områden som många respektive få jobb kommer att finnas.
    Juristprogrammet är en mycket "bred" utbildning och det finna många olika möjligheter till jobb inom olika områden om man tar juristexamen, t.ex kan man söka jobb som DO, Konsumentvägledare eller som Pressombudsman.