Elahe
    Hej,
    Jag skulle vilja tenta upp mina gamla betyg och undrar vad några av dem motsvarar utifrån dagens benämning, tex. Franska B, Matematik A och Historia B. Om jag tentar upp dessa, kommer de att motsvara samma poängantal som när jag gick i gymnasiet, dvs. Franska B 130 p och de andra två 110 p?

    Stort tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Motsvarande kurser hittar du i Tabellen (för utbyteskomplettering)

    Historia B motsvarar en av de nya kurserna, vilken som av dem: his 2a eller his 2b-kultur.

    Kurser i historia har samma antal poäng, 100p. per kurs. Du kan skaffa dig betyget i his 2a eller i his 2b-kultur. Och om det betyget är högre än det betyget du har i Historia B kommer det högre betyget räknas in.

    Matematik A motsvarar en av kurserna (vilken som): Matematik 1a, 1b eller 1c. Det är lättare att få högre betyg i matematik 1a. Varje mattekurs är numera på 100p. Och det är alltså 100p. som ska räknas in om högre betyg i kursen räknas in. Skillnaden mellan 110 och 100p. är dock väldigt liten. Du kan inte göra annat än att försöka få högre betyget (helst A) i varje kurs som du läser eller gör prövning i.

    angående Franska B... är det Moderna språk eller Modersmål som du läste franska som?
    Om du läste franska som modersmål, då är det Modersmål 2 som är en ny motsvarande kurs. Om du läste franska som moderna språk, då borde det vara Franska 2 som är en ny motsvarande kurs. Visa dina betyg för SYV på komvux eller på prövningsenheten, så får du rätt svar på frågan om franska. Vid behov kan SYV be om experthjälp hos expert på äldre betyg. Det är alltid lättare att svara eller be om hjälp hos experter när man ser betygen framför sig.

    • : Hej Peter, stort tack för svar och även för konverteringstabellen! Mycket användbar!!! Jag undrar vilka vägar det finns till att höja sitt betyg? Jag drömmer om att komma in på psykologprogrammet som kräver MVH enl. gamla systemet i praktiskt taget alla ämnen. Man kan göra högskoleprovet, göra prövning, men finns det även andra vägar?
    • Anna : Omdöme från en folkhögskola - från en allmän kurs - placerar den sökande i BF-urvalsgruppen. Omdöme kan man få på ett läsår, som snabbast. Högsta omdöme som finns att få är 4.0.
    • : Tack Anna!!! Detta kände jag inte till. Hur gör man för att få ett omdöme från en folkhögskola? Efter att ha läst ditt svar läste jag nu att Stockholm tog in 2 personer i BF gruppen och karolinska tog in 4.
    • Anna : Varje folkhögskola (finns i Sverige 155 st.) har minst en allmän kurs på gymnasial nivå. Det är gymnasial utbildning på 3 år på heltid, men om man redan har gymnasial utbildning och med det goda förkunskaper, kan man klara av få omdöme på kortare tid men kortast är det ett läsår (folkhögskola får ej ge omdöme om grundläggande behörighet om man har varit inskriven under kortare tid än ett läsår, 2 terminer).
    Läs alla kommentarer