Elev

    Hej, jag undrar om vad jag ska välja. Ska jag ta affärsjuridik som indvid val, om ja vad behövs den till? Vad får jag för nytta? Andra alternativen är socionom, webb design.

    • Anna :

      Gäller din fråga val av kurs på gymnasiet? Vilket program och inriktning läser du? Varför nämner du "socionom" som är ett yrke, när du skriver om val av kurs på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en gymnasiekurs Affärsjuridik brukar inte krävas för behörighet till någon högre utbildning i Sverige.
    Webbutvecklings-kurserna på gymnasial nivå kan ev.krävas för behörighet till några Yrkeshögskoleutbildningar inom DATA-IT.
    Om du vill bli behörig till socionomprogrammet, --- du nämner Socionom i din fråga - då krävs det för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b och Matematik 2a, 2b eller 2c.

    • Elev : Tycker du att kursen affärsjuridik är värt det? Dvs, skulle den på något sätt ge mig fördelar i framtiden eller ska jag bara läsa webbutveckling. BTW jag menade inte socionomprogrammet, jag enade gymnasiekursen:)
    • Anna :

      Vad är BTW? --- kursen Affärsjuridik krävs inte för behörighet till någon svensk eftergymnasial utbildning, men om man är intresserad av juridik, så vill man läsa så mycket inom juridik som möjligt. De faktiska kunskaperna kan vara bra att ha om man ska i framtiden satsa på juridik eller på att bli egenföretagare.