Melissa
    God kväll, jag heter Melissa, jag är 38 år gammal och jag är italienska. Jag bor på landet i Kristinehamn kommun och jag skulle vilja studerar som förskollärare. Jag älskar barn och våra vänners barn går mycket bra med mig! Jag är en glad kvinna, leende och kreativ. Min man och jag har inga barn,tyvärr.....vi kan inte. Det är därför jag älskar att arbeta med barn. Jag tog examen i Italien i Akademin för de sköna konsterna i Bologna. Jag är registrerad på Swedish Council for Higher Education (UHR) till ansökningsprocessen för utvärdering av utländska examina ( den normala väntetiden är fyra till åtta månader ). Jag studerade också " Pedagogik och didaktik i konst "(barn som rita, betydelser och tolkningar). Vilken kurs jag behöver att börja först ? Vilken universitet har en distanskurs för förskollärare ? Tack så mycket!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Melissa!
    Så roligt att du gillar barn och vill utbilda dig till Förskollärare!

    De utbildningar i Sverige som finns - ser du alla på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/forskollarare-279

    Utbildning till Förskollärare är på 3,5 år på heltid och den närmsta till dig finns i Karlstad , se på http://www.kau.se/utbildning/program/LGFLP

    Eftersom dina betyg från Italien är under bedömning, så vet vi ännu inte om du behöver komplettera med några kurser - men vad det gäller Svenska språket, så behöver du betyg i som lägst Svenska som andraspråk 2 (samma som gammal kurs Svenska som andraspråk B) men helst även SAS 3 - lägst godkänt eller betyg E. I stället för att ha godkända betyg i gymnasiala kurser i Svenska kan man göra TISUS test. Många säger att det är lättare att få godkänt betyg i svenska som andraspråk på Komvux än att klara godkänt på TISUS testet.

    Vilka betyg i svenska har du nu?

    En annan fråga är om du har varit på datos (förskola) i Sverige? Att du gillar att umgås med vänners barn är jättebra. Dock tycker jag att det bäst du gör praktik på en förskola (dagis). Det kanske inte är exakt samma sak - men det är bäst du ser med egna ögon och testar vara på dagis i ett par veckor varje dag, minst och helst i flera månader. Då vet du hur det är att jobba på dagis i Sverige.
    En sådan praktik kan Arbetsförmedlingen hjälpa dig att ordna.
    Är du inskriven på Arbetsförmedlingen?

    Du är jättevälkommen att höra av dig igen och svara då på mina frågor
    - vilka betyg i svenska har du nu?
    - läser du svenska på komvux? vilken kurs i så fall?
    - är du inskriven på Arbetsförmedlingen?
    - vill du gå på praktik på dagis?
    - kan du läsa i 3.5 år i Karlstad?

    Du är också välkommen att ta kontakt med Studievägledare på Universitetet i Karlstad. Enligt info på deras hemsida ges Förskollärarprogrammet även på Distans. Kontaktuppgifter till Universitetet i Karlstad är 054-700 10 00
    [email protected]
    Studievägledare på Lärarutbildningen i Karlstad heter Eva Einarsdotter och hennes epostadress är [email protected]
    Hon finns i Rum1B 434
    Telefonnummer 054-700 18 25
    Telefontid må-fr kl 11-12
    Tid för besök kan bokas via telefon, mail eller bokningslistan på http://kau.onlinebooq.se/

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack så jättemycket för din svar!
    • : Nu ska jag svara på dina frågor:
    • : - vilka betyg i svenska har du nu? Jag slutade kurs C2 på SFI och efter jag började att jobba. - läser du svenska på komvux? vilken kurs i så fall? Jag studerade på SFI i Kristinehamn - är du inskriven på Arbetsförmedlingen? Ja, jag är inskriven på Arbetsförmedlingen - vill du gå på praktik på dagis? Ja absolut! - kan du läsa i 3.5 år i Karlstad? Jag bor ensam med mina 3 hundar och Karlstad finns 80 km lång bort mitt hus, för mig är bättre en distanskurs. Men jag kan åka i Karlstad några gånger också.
    • Liselotte : Om du läste på SFI, men inte mer - då behöver du läsa mer svenska: först grundskolesvenska som heter "Svenska som andraspråk grund" där "grund" = Grundskola. Och sedan Svenska som andraspråk 1 och 2. Du skriver väldigt bra på svenska, jätteduktig! Det verkar som att du förstår bra vad vi skriver också! Det är jättebra! Dock godkänner inte högskola att vi på Fråga SYV tycker du är duktig. Till högskola måste du uppvisa godkända betyg i kurser i svenska. Mitt råd är att du bokar tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i din kommun och säger att du vill bli behörig att läsa på högskola. Du får hjälp med att anmäla dig till SAS grund. Du kan kanske läsa den på en termin och sedan kan du kanske läsa SAS 1 och 2 på en halvtermin. Då är du jätteduktig och läser snabbt. Samtidigt som du läser svenska kan du be på AF att du går på praktik på dagis. Läsa svenska kan du kanske på kvällstid eller "på flex", flexibla studier.
    • : Tack så mycket Liselotte! Jag kan fråga på Komvux i Kristinehamn. Ha en bra kväll!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts
    • : God morgon! Jag frågade i Arbetsförmedlingen och de svarade idag: "Tyvärr har inte Arbetsförmedlingen en ”prova på” praktik att erbjuda så tyvärr har du fått fel information ifrån SYV. Däremot vet jag att om man läser utbildning till förskolelärare så erbjuds/ingår praktik i utbildningen".
    • Anna : Jag kommer att ge ett nytt svar till dig. Du kan läsa det om en liten stund. :)
    • Anna : Nu ringde jag till Kristinehamns kommun och har goda nyheter för dig. Jag skriver nu ett utökat svar igen! :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Melissa!
    Arbetsförmedlingen (AF) har väldigt mycket att göra och de prioriterar långtidsarbetslösa.
    AF kan mycket väl hjälpa till med praktik. De behöver inte kalla det "prova-på" praktik. De kan kalla det för vad som helst - och det kan de ordna för en arbetssökande, men deras resurser räcker inte till, så de tar hand om ungdomar och långtidsarbetslösa samt personer med funktionshinder i första hand.

    AF ändrar också sina regler och rutiner ganska ofta. Det som var fullt möjligt igår är inte längre möjligt idag - och tvärtom. Reglerna på AF: vissa är jättestrikta men ibland kan man få igenom UNDANTAG.

    Jag råder dig göra följande:
    - försök igen med AF, säg att du kan inte satsa på en 3.5 lång utbildning om inte du vet vad det handlar om, och att det är för sent att UNDER UTBILDNINGEN gå på praktik, att du måste innan du ska söka den utbildningen veta OM DU SKA SÖKA DEN.
    - samtidigt försök ordna praktik eller i alla fall Studiebesök på egen hand: fråga på några dagis/förskolor om rektor eller föreståndare kan låta dig komma och bekanta dig med verksamheten.
    - kontakta din kommun och säg att du vill stå på VIKARIELISTAN (om du vill det :) så att de kan ringa dig om det blir akut personalbrist på någon dagis, så att du kan "hoppa in" några dagar eller några timmar och jobba som timvikarie. På så sätt tjänar du lite pengar + bekantar dig med verksamheten på dagis.

    Jag ska tänka lite till och även samråder med kollegorna. Jag hör av mig igen om jag kommer på ngt. klokt att säga om saken.

    Lycka till!
    ANNA

    Kom på en sak till: du behöver ju läsa med svenska, du är ännu inte behörig att söka till högskola i Sverige.
    Om du anmäler dig till att läsa svenska, kan du fråga på skolan, där du läser svenska - om du inom språkstudier kan gå på praktik på dagis/förskola.
    Hej igen!
    Jag ringde till Kristinehamns kommun och fick veta att hon som tar hand om Vikariepoolen heter Elisabeth och har telefonnummer 0550- 88 433
    Det går också bra att skicka epost till [email protected]
    Det som är GODA NYHETER är att de ställer inga formella krav på svenska språket, utan om man "kan göra sig förstådd" på svenska, så räcker det. Det som du MÅSTE skaffa är bevis på att du inte förekommer i straffregistret. Det är alla som ska jobba med barn, som måste kunna uppvisa. Du kan beställa den via https://polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/blankett-4425-skola_forskola_barnomsorg-belastningsregistret1/

    När du har fått hem (skickas till din folkbokföringsadress) utdrag från straffregistret, kan du anmäla dig till Vikariepoolen och får besked när du ska kunna få "hoppa in" och jobba på dagis.
    Behovet av vikarier finns, fick jag svar. Dock går behovet upp och ner och i perioder kanske det inte blir något jobb för dig men vissa veckor kan det bli heltid.

    Du kan (om du vill) börja med att ringa eller maila till Elisabeth och be att få träffa henne. Du kan dock inte börja jobba innan du lämnar in utdrag ur straffregistret. Det är ett formellt krav som inte kan frångås. Gäller alla som vill jobba med barn, utan några undantag.

    • : Tack så mycket! Jag prova att kontakta AF igen och Komvux för läsa svenska ( jag har redan arbetat med svenska kunder, är inte tillräckligt?). Tack
    • Anna : För att komma till högskola/universitet och läsa med undervisningsspråk Svenska - måste du ha betyg i gymnasial kurs Svenska 2 (eller Svenska B) eller godkänt resultat av TISUS (test i svenska för universitets studerande). Du är tyvärr inte behörig att läsa på högskolenivå utan att du uppfyller de formella kraven i svenska språket. En tanke: anmäl dig till vikariepoolen i din kommun och du kan kanske jobba som obehörig barnskötare, få "timmar" vid behov. Otryggt på så sätt att du kommer inte att veta hur mycket du får jobba vecka för vecka men, å andra sidan, behöver du i så fall inte gå någon utbildning och så kan det vara roligt att kunna jobba lite på olika dagis - träffa många nya människor hela tiden.
    • : Tack så jättemycket, du är en ängel !!!!!!!! Just nu jag att skriva en mejl till Elisabeth ( Vikariepoolen ). Jag beställt också bevis i Polisen ! Jag hoppas det 2016 är en gott år för mig ! Jätte stor kram till dig och till Er alla i SYV !
    • Anna : Vi hoppas det går bra och att du ska kunna jobba som vikarie på dagis! Se om det finns en annan kommun också - som liger inom pendlingsavstånd för dig, och du kan anmäla dig dit också. Ta några kopior på utdrag från Polisens straffregister för att kunna lämna till de andra kommuner också (om du nu vill anmäla dig till vikariepoolen där också)! Du får gärna höra av dig och berätta hur det går. Vi hoppas att det går jättebra! Om du vill, kan du Gilla oss på Facebook, här är vår sida https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och du kan också berätta om oss till dina vänner och bekanta. Vi vill kunna hjälpa fler! LYCKA TILL!
    • : Hej! Jag skrev på Facebook och gillade din Facebook sidan !!!!! Ha en bra kväll!
    • Julia : Tack Melissa! Vi hoppas på det bästa!
    Läs alla kommentarer