Mimmi
    Hej!
    Vad jag har förstått det som är om man inte får godkänd i gymnasiearbetet kommer man inte få ett gymnasieexamen, dock kan man komplettera det antingen i komvux eller hos sin gamla skola. Efter att man har gjort det och ska söka till högskola/universitet vilken kvotgrupp hamnar man i? Kommer man bara hamna i BII gruppen då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mimmi!

    Du kan höra med Antagning.se som just sköter antagning till högskola/universitet i Sverige. Men som vi tolkar reglerna (varje situation om vilken kurs man läser senare är ju inte beskriven i reglerna, därför måste man TOLKA reglerna), så är det så att i fall har alla kurser för både grundläggande & för särskild behörighet i ETT ENDA DOKUMENT (Examensbeviset) - då har man inte kompletterat och man prövas i BIex gruppen (examen utan kompletteringar) & till de utbildningar där BIex gruppen inte finns - då prövas man i BI gruppen (utan kompletteringar).

    Om man läser gymnasiearbete på Komvux för att få Examensbevis, kan man passa på och även läsa kurser för Meritpoäng - och ta även dem in i Examensbeviset (för att höja konkurrensvärde i sina gymnasiebetyg).

    Vilka kurser som ger Meritpoäng, kan du se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA