Lydia

    Hej, jag försöker hitta en lärarutbildning i Stockholm eller en som sker på distans (Uppsala skulle också fungera ) men jag blir inte klok, jag känner inte att jag hittar någon lärarutbildning. Jag skulle vilja bli hem och konsumentkunskapslärare och jag vet att man även behöver eller rekommenderas att även undervisa i minst ett till ämne men jag tänker att jag kanske kan kombinera med annat jobb. Hur ska jag gå tillväga och vad ska jag söka? är det grundskollärare på su som är lämpligast? Tack på förhand Lydia

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lydia,

    jag håller med dig att det är många ggr svårt att hitta i djungeln av lärarutbildningar. De som är (eller borde vara) experter på det är studievägledare på lärarhögskolorna som just exklusivt jobbar med frågan om lärarutbildningar, så du kan med fördel vända dig till dem. Du får också gärna påtala i olika forum att det är svårt att hitta vilka lärarutbildningar som erbjuds var... vi från vår sida gör det vid varje tillfälle vi får.
    Info om yrket HKK-lärare finns bl.a på framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslärare - men där kunde vi inte uppge exakt vilken utbildning som finns, för att det ändras snabbt och finns många olika varianter... så jag får ta och leta bland de sökbara utbildningar på www.antagning.se och om jag hittar, hör jag av mig. Du kan annars ringa till 0771-550720 tel.tid kl.9-16 och de som jobbar på antagning.se hjälpa dig att hitta bland de sökbara högskoleutb.med start HT21.

    Jag har nu hittat Hem- och konsumentkunskap, grundkurs för lärare i grundskolan - på Uppsala universitet, Anmälningskod: UU-25005 - 30 hp, man i en termin på heltid. Förkunskapskrav Grundläggande behörighet. Du behöver också: Engelska 6, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
    Som jag kan se, så kan du söka den - men du blir inte behörig lärare endast genom den kursen. Behörig lärare ska kunna ta ut legitimation hos Skolverket och för det krävs det i grunden Lärarexamen. Att uppnå lärarexamen kan man inte på kortare tid än 3 år, vid heltidsstudier. Men du kan kanske börja med den kursen, länk ovan. Kontakta, för övrigt, studievägledare på lärarhögskolorna och skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.
    Lycka till!

    • : Tack snälla för så snabbt svar! jag har mailat till olika universitet nu och frågat dem med, det var ett bra tips.
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    SYV-besökare SYV

    I dagsläget har Uppsala Universitet antagning till Kompletterande lärarutbildningen (KPU) i Hem- och konsumentkunskap som ensamt ämne. För att vara behörig krävs 90 högskolepoäng i ett ämne, inklusive ett självständigt arbete om 15 hp. Studierna ska innehålla näringslära, livsmedelskunskap, praktisk matlagning, konsumentkunskap med privatekonomi samt tvätt och rengöring i hemmet. Se mer på länken nedan eller kontakta studievägledare på lärarhögskolan vid Uppsala Universitet.

    www.uu.se/lararstudent