Samir
    Jag vill läsa SA men jag har haft problem med engelskan pga har inte haft lika långt tid som alla andra elever, kom till Sverige för 3 år sedan det ända lärarna ville då var att jag skulle lära mig svenska först. Förra året när jag gick i 8an fick jag börja med engelskan men jag hinner inte läsa allt på 1 år!? Jag ska söka dispans men är orolig om det blir för jobbigt för mig för att jag måste bli klar med grunskole engelska och sen engelska 5,6. På gymnasiet. Det går riktigt bra annars med andra ämne framförallt SO ämnena,

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Samir,
    det är klart att det är mycket svårare att lära sig engelska om man börjar i åk8.
    Det finns olika alternativ för dig:
    - du kan söka dispens från engelska (men det kan bli för jobbigt för dig på SA då du bör först klara av Engelska grund och sedan Engelska 5 för att få ut gymnasieexamen. Du får examen med F i engelska 6, men det är inget att planera för, F i gymnasieexamen drar ner konkurrenskraft i dina betyg ganska mycket, det är klart bättre om du kan klara av Engelska 6 också med minst E betyg);
    - ett annat alternativ är att du söker ett Yrkesprogram (du måste också söka dispens men skillnaden här är att det ingår bara Engelska 5 i yrkesprogram, du behöver inte tänka på att läsa Engelska 6 på ett yrkesprogram, men i fall du vill få behörighet att läsa på högskola/universitet i Sverige, då måste du före eller senare ändå skaffa dig minst E betyg i Engelska 6);
    - tredje alternativet är att du inte söker dispens från Engelska, utan läser på IM, t.ex. preparand - ett år innan du nästa år söker till gymnasiet till åk1 läsår 2016-17.
    Se info- om Preparand på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/preparandutbildningen

    Jag tycker att det sista alternativet med Preparand blir bäst för dig. Du har då ett extra år i skolan, du kan lära dig bättre engelska och förhoppningsvis få högre än E betyg i Grundskoleengelska. För att bli behörig till gymnasiet räcker det med E i engelska men det är alltid bra att ha djupare kunskaper och högre betyg.
    Du kan under Preparand (som vara max 1 år) läsa enbart engelska eller något eller några andra ämnen. Jag skulle rekommendera läsa Svenska i första hand, förutom Engelska - så klart. Svenska är undervisningsspråk och du lär dig alla andra ämnena bättre om du kan bättre svenska, men just för att svenska ÄR UNDERVISNINGSSPRÅK då lär du dig svenska även om du läser historia eller samhällskunskap eller något annat ämne, för att du läser ju texter på svenska och läraren förklarar också på svenska.
    Mitt förslag är att du inte söker dispens från Engelska utan går PREPARAND på IM nästa läsår.
    Preparand finns på t.ex. de här skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/leksands-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/malung-salens-gymnasieskola
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/s-t-mikaelsskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stiernhooksgymnasiet

    Jag vet ej om du själv på din inloggning på gymnasieantagningssida kan söka Preparand på olika skolor, det kan hända att den utbildning är ej sökbar för elever (detta för att målsättningen är att alla blir godkända på våren i åk9 och kan då gå "vanliga", dvs Nationella gymnasieprogram). Prata med SYV på din skola om det.
    Som sagt, i din situation ser jag en stor fördel för dig att läsa engelska, svenska och historia/samhällskunskap på Preparand ett år (med betoning på Engelska i första hand) för att du skall ha så bra grund som möjligt för dina fortsatta studier.
    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Mikael SYV
    • : Jag har bra med poäng bara engelskan kvar! Ganska tråkigt om man inte kan komma in även om man har bra betyg på andra ämnen.
    • Milla : Du kan ev. komma in på Programinriktat individuellt val eller på dispens - dvs läsa med en "vanlig klass" på ett "vanligt program" men du kommer att ha det tufft med engelskan. Utan godkänt betyg i första gymnasiekurs (Engelska 5) kommer du inte få ut din Examen och utan Engelska 6 godkänt - kommer du inte kunna söka till högskola i Sverige. Det är upp till dig & dina föräldrar att bestämma vad ni vill göra. Vi kan bara ge dig råd: förklara vad vi tycker och varför. Lycka till med dina studier! Milla SYV