Magda
    Hej jag går första året på naturprogrammet och jag funderar på att gå handelshögskolan i Stockholm efter gymnasiet, min fråga är då om det kanske vore smartare att gå ekonomiprogrammet? Eller spelar det kanske ingen roll? Jag tog natur för jag trodde att man fick mer poäng där vilket sedan skulle underlätta att komma in på handels men nu är jag osäker om det stämmer.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, njaee, det stämmer nog inte - Natur innehåller dock många kurser som ger en bred behörighet till högskolan - kanske det är det som du har hört och förväxlat med att du skulle få mer poäng?

    Du behöver dock inte byta till Ekonomi bara för att kunna söka ekonomiutbildningar på högskolan alternativt till Handels - du läser alla behörighetskurser på Natur. Men om du gillar ekonomi bättre och skulle tycka det var roligare och läsa så är det en annan sak och då kanske du ska undersöka möjligheten att byta.

    Om du just vill söka Handelshögskolan så har dom lite högre betygskrav. Du måste ha minst C i följande kurser;
    Svenska 3
    Engelska 6
    Matematik 3b eller 3c
    Samhällskunskap 1b
    Historia 1b
    Moderna språk 3

    /Lena, Syv