Emma
    Jag har väldigt svårt att välja och behöver en linje som är så bred som möjligt. Och vad kan man bli när man väljer inriktningen samhälle? Det kanske låter lite fräckt och som ett konstigt mål men jag vill verkligen tjäna en väl betald lön när jag blir stor. Vilka jobb finns det? och kan jag tillexempel plugga vidare till läkare efter? Jätte tacksam för svar. Måste bara säga såhär lite på kanten att sidan är grym och hjälper verkligen mig!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Tack Emma! Vi är glada att vår sida är till hjälp för dig och vi hoppas att även andra elever också har nytta av Fragasyv.se.
    Ang. kommentar från Alexandra - så ja! Alexandra har rätt, på sätt och vis i alla fall. Alla de kurser som krävs för behörighet till Läkare ingår i NA; inriktning Naturvetenskap.
    Eftersom man inte läser Fysik, Kemi och Biologi på Samhällsvetenskapsprogrammet, blir det väldigt svårt att bli behörig under gymnasietiden och det finns ingen mening heller att läsa på mycket mer än heltid (om skolan tillåter läsa "utökade kurser") - för att få in alla läkar-behörighetskurser.
    Ang. inriktningar på SA, så är det inte så stor skillnad mellan inriktningarna, det är ca en sjättedel av utbildningen som utgör inriktning och fem sjättedelar på SA är exakt samma på alla inriktningar.
    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    hur programmet ser ut. Du blir i princip behörig till samma eftergymnasiala utbildningar efter alla inriktningar på SA.
    Ang. yrken, se på http://www.framtid.se/professions/
    och på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/ - man kan bli sin egen arbetsgivare.

    Att ha välbetalt jobb är ett mål som många unga har och det är helt förståeligt: du vill kunna ha råd att unna dig saker. Det är dock jättesvårt att råda i den frågan då mycket beror på hur arbetsmarknaden utvecklas framöver. De yrkena som ger bäst lön i förhållande till utbildningens längd är Tandläkare, Nationalekonom och egen företagare (om företaget går bra).

    Mitt råd är att du tittar på länkarna som jag skickar till dig nu och återkom om du har fler frågor.
    Ang. söka SA (en viss inriktning) - så väljer man inriktning till åk2 och om du söker till en skola som erbjuder fler än en inriktning, kan du välja under åk1 på gymnasiet.
    Men om du redan nu bestämmer dig för inriktning Samhällsvetenskap - så är det bättre att söka till en skola som bara erbjuder den inriktningen, som t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/skargardsgymnasiet - då vet du på förhand vilka kurser du läser och det blir inga överraskningar sedan.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mikael SYV