Hej Weronika,
    utifrån den information du ger i din fråga så rekommenderar jag i första hand Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap och i andra hand VO-programmet.
    VO läser du i så fall till att bli en Undersköterska och sedan kanske kan gå vidare mot yrket Obduktionstekniker.
    Det annars inte omöjligt att även efter VO, på sikt, kunna komma in på läkarprogrammet. Kompletteringar kommer behövas. I så fall rekommenderar jag att på VO välja läsa Matematik 2a och även 3b. Detta för att korta ner kompletteringstid efter gymnasiet och för att även kunna söka till naturvetenskapliga basår på högskolenivå.

    NA, inriktning naturkunskap läser man kurser som direkt ger behörighet till läkarprogrammet. Du behöver sedan läsa till läkare och vidare specialisera dig som Patolog eller som Rättsläkare.
    Både Obduktionstekniker och Patologer jobbar på bårhuset, men med olika arbetsuppgifter. Patologer kan annars arbeta även på labbet - med att provanalys, men även med obduktioner.