Micaela
    Jag går nu i 9.an och ska snart börja välja gymnasium, får hem massa inbjudningar om öppet hus, och information om olika linjer. Och jag vet verkligen inte vilken linje jag ska gå.. har lite panik över det här. Men de jobb som jag skulle kunna tänka mig är konditor, polis, stå i kassa i ett varuhus ( i någon affär ) , jobba på ett cafe som servitris.. som sagt så är det väldigt olika saker som jag vill bli, så jag vet inte vilken linje som jag borde gå för att kunna bli nånting av alla dessa yrken i framtiden. Om man kollar på dem ämnen som jag gillar i skolan så är det nog mest SO / svenska ämnen , verkligen inte matte. Vilken linje borde jag välja för att kunna bli alla dessa yrken om jag vill i framtiden ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det ser ut som att det ändå skulle passa med ett Yrkesprogram med tanke på det du skriver. Kanske kan du kika på Handels - och administration och Restaurang och Livsmedel och även Hotel och Turism kanske kan vara kul och kolla på.

    Här kan du läsa om programmen och se lite korta filmer http://www.gymnasieguiden.se/program

    På alla dessa program kan du komplettera med högskoleförberedande kurser för att ändå kunna ha möjlighet att söka högskola efteråt - det är ju bra! Eftersom du gillar SO så kan du kolla med skolan om du kan välja till lite sådana kurser - som t,.ex. samhällskunskap och historia.

    Gå ett program där du känner lust och motivation - det är viktigast! Då klarar du oftast gymnasiet bra. /Lena, Syv

    ....om du söker ett jobb som servitris eller säljare i affär så brukar det inte krävas någon formell utbildning men ofta brukar arbetsgivaren ta den sökande som har mest erfarenhet - och det får du ju på yrkesprogram som jag nämnde i ovan svar.

    Vill du gå ett yrkesprogram och sedan söka till en polishögskola så måste du välja till fem extra kurser i svenska, engelska, samhällskunskap och historia. Det kan vara bra att fråga på skolor som intresserar dig vilka kurser som du har möjlighet att lägga till. /Lena, Syv
    • : Men kan jag fortfarande bli polis då om jag går ett yrkesprogram ? Mina lärare tycker att det är en självklarhet att jag ska gå en bred linje som natur eller samhäll.. Skulle man inte kunna gå T.ex samhäll men ändå kunna bli något inom dessa yrken ?