elev
    Hej

    jag vet inte vilken linje jag ska välja mellan, sam / natur.

    Jag är intresserad över hur kroppen är byggd, hur människan är som den är, dvs vrf vi tänker som vi gör och så språk.

    De yrken jag vart intresserad av är psykolog , läkare men jag har hört att samhälle inte är någon bra linje att gå in på? Jag vill verkligen börja på naturlinjen men problemet är att jag är lite svag i matte..

    vilket yrke passar mig?
    vilken linje borde jag ta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sheima!

    det mycket bra att du är intresserad av hur kroppen är byggd, hur människan är och varför vi tänker som vi gör och att du också är intresserad av språk.

    Jag tycker att du kan fundera över http://www.gymnasieguiden.se/program/VO - man kan på VO bli behörig att direkt efter gymnasiet söka till Sjuksköterska>>, Socionom>>, Fysioterapeut>> och Arbetsterapeut>> - om vilka kurser man bör välja på VO för att bli behörig till alla de ovan nämnda yrkena och til många fler, står här>>

    Behörighet till Psykolog är densamma som till Socionom, och du blir alltså behörig till det också.

    Ang. bli behörig till Läkarprogrammet, så kan man på ett år efter gymnasiet komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår och efter det bli behörig att söka utbildning till Läkare>>

    Så - mitt förslag är att välja VO, där du även kan läsa som Lärling>> vilket bl a innebär 1000 kr mer i månaden för att man då förutom Studiebidraget har även rätt till Lärlingsersättning från CSN.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare