Micaela
    Som sagt så vet jag inte riktigt vilken linje jag borde gå, när jag blir äldre så skulle jag gärna vilja jobba på något cafe. Jag har sommarjobbat och praoat på olika cafeer. och känner verkligen att det är nått jag skulle vilja göra. Jag skulle vilja stå i kassan/ servera osv. Alltså så skulle man kunna säga att jag vill jobba inom service. Jag har varit inne ett tag på att gå restaurang och livsmedel, men det ju inte en sådan bred linje. Jag skulle hellre vilja gå något som är bredare ifall jag skulle råka ångra mig i framtiden. Så om jag fortfarande är intresserad av det jag är nu, så kan jag gå det i högskolan isådanafall. Vilken linje borde jag gå ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, men såklart du kan gå Restaurang/Livsmedel! Det verkar ju vara precis vad du skulle vilja göra. Det du kan göra är att välja till engelska och svenska i tvåan och trean - då har du även en högskolebehörighet när du går ut gymnasiet om du skulle vilja plugga vidare inom Yrkeshögskolan eller universitetet. /Lena. Syv
    ...nja, det finns inga cafeprogram på högskolan. Inom Yrkeshögskolan kan det dock finnas vissa utbildningar inom restaurang - kolla här https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=restaurang&type=&pace=&lang=&org= Men då är det mer åt att man lära sig matlagning.

    Så yrkesprogrammens olika området är det svårare att utbilda sig till efter ett Samprogram även om man säger att Sam är bred - men det betyder mer att den breddar inom högskolans olika samhällsvetenskapliga yrkesområden såsom lärare, beteendevetenskap, historia, språk, litteratur, kulturämnen mm - inga praktiska hantverks/service yrken.

    /Lena, Syv

    • : ja det skulle jag ju kunna göra! men om man går samhäll skulle man då kunna välja något sånt här liknande inom cafe osv. i högskolan då? och vad kan man inte bli om man går samhäll? har hört att samhäll är en ganska bred linje.