Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ayub,
    min rekommendation är att du i första hand tar en närmare titt på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik.
    Behörig till juristprogrammet på högskolenivå kan man bli även på andra gymnasiala utbildningar, men för den som är intresserad av juridik, finns all anledning att börja läsa juridiska kurser redan på gymnasiet. Kika därför gärna på EK, Juridik >>>.

    Advokat >> kan man i Sverige bli om man har grundutbildning från juristprogrammet på högskolenivå, som är en 4,5 år lång utbildning på heltid. Särskild behörighet som juristprogrammet kräver är Godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b. Det är alltså lätt att bli behörig till juristprogrammet, och kan bli det på så gott som alla nationella gymnasieprogram, även på de yrkesprogrammen. Men sedan får man tänka på att det är rätt hård konkurrens om platserna på juristprogrammet; höga betyg och/eller högt resultat på högskoleprovet krävs. Det är också bra att "smaka på" juridik redan på gymnasiet för att veta "vad man ger sig in på", om man ska läsa juridik på högskolenivå sen.