Jakob
    Hejsan jag undrar om man kan jobba som webbutvecklare om man går på linjen EE, inriktning Dator och kommunikationsteknik? om inte vilken linje behöver jag gå på då föutom teknikprogrammet som jag redan går på fast ska byta så vill inte stanna kvar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, förutom teknikprogrammet så är det just EE som vi kan i så fall rekommendera. Det finns inte några krav på att ha en viss utbildning för att få jobb som webbutvecklare, det är arbetsgivaren som bestämmer. Se t.ex på www.ams.se i platsannonser vad arbetsgivarna kräver men det är inte säkert den kompetens finns att få tag på. Arbetsgivaren väljer i varje fall den som hen tror mest på och högskoleutbildning väger mycket men även praktisk erfarenhet värdesätts också. Det finns folk som är duktiga programmerare utan någon formell utbildning men det är klart bättre att ha teknisk högskoleutbildning eller yrkeshögskoleutbildning än att inte ha. Det går att efter EE komplettera på KOMVUX i fall du upptäcker att det behövs. Just inom data går utveckling fram så fort att utbildningar hinner inte skapas i samma takt som behoven uppstår. Om du inte kan eller vill läsa TE så är det EE vi rekommenderar. Med vänlig hälsning, Mikael syv