Emma
    Hej!

    Jag har lite funderingar kring framtiden och val av linje/inriktning på universitet. Jag tog studenten i våras och läste då naturprogrammet. Efter gymnasiet har jag tagit ett år ledigt och har då jobbat på kundtjänst på bank där jag har utvecklats mycket och klättrat flera kompetens steg uppåt som lätt till ökade jobbmöjligheter.

    Men jag är fortfarande intresserad av att läsa vidare på universitet och väljer då mellan att antingen läsa en kombination utav ekonomi och systemvetenskap samtidigt som jag jobbar kvar på min nuvarande tjänst, eller om jag säger upp mig från min tjänst och studerar en civilingenjörsutbildning.

    Det jag undrar är vilket val som kommer att vara mest givande inför framtida jobb? Jag vill framförallt arbeta kvar inom bankbranschen men tycker även att olika konsultföretag är intressanta. Är det då mer givande att behålla en fot i banken vid sidan av studier, eller satsa på en "mastigare" utbildning?

    MVH
    Emma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    om du har en fastanstäIIning (tiIIsvidare) - behöver du inte säga upp dig, utan du kan begära vara TjänstIedig för studier - och arbetsgivare kan inte säga Nej, om man viII ha tjänstIedig för just studier. FördeIen för dig är att du kan under Iovveckorna bI a på sommaren meIIan årskursena - arbeta, och även återgå tiII ditt arbete efter dina studier, om du så önskar. Du kan kanske arbeta extra på ditt nuvrande jobb när du studerar. jag menar att du kan Iäsa på heItid och jobba vid sidan av studier (vid behov eIIer som deItid - t.ex 25% av heItid).

    Kan du prata med din nuvarande arbetsgivare/chefen och fråga viIken utbiIdning de tycker är bra att satsa på om du viII vara kvar inom bank-väsendet?

    inom bankväsendet kan oIika yrken arbeta - men med utgångspunkt från din fråga och din situation, råder jag dig att i första hand kika på yrket CiviIekonom>>.