Frida
    Hej!
    Jag är väldigt intresserad av bl.a. psykologi och psykiatri och funderar på att välja samhäll med inriktning beteende på gymnasiet (jag går i 8an nu, mitt meritpoäng ligger på 200).
    Jag är dock osäker på vad jag vill jobba med i framtiden, det skiftar mellan psykolog och psykiatriker, men vad är då bäst att gå på gymnasiet? Kan jag utbilda mig till läkare (psykiatriker) på högskola även om jag går sambeteende? Och hur mycket meritpoäng måste jag ha för att komma in på natur eller samhäll?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Bra att du är ute i god tid! Du kommer ju att välja till gymnasiet först nästa år! Men det är bra att du undersöker olika alternativ redan nu.

    Du har läst på, ser jag, och vet redan väldigt mycket bl a att psykiatriker är i grundenläkare. Då måste man läsa Läkarprogrammet på högskolan. För att bli behörig till läkarprogrammet, finns alla kurser som krävs påNaturvetenskapsprogrammet, inriktningNaturvetenskap. Det är ju den utbildningen på gymnasiet man får gå om man vill direkt efter gymnasiet kunna söka till Läkarprogrammet. Det är väldigt svårt att bli behörig på någon annan gymnasial utbildning. Möjligtvis påTeknikprogrammet med vissa tillägg och om skola anpassar studieplan för dig, men inte påSamhällsvetenskapsprogrammet. Jag säger inte att det inte kan finnas exempel när elever blev behöriga på SA - till att söka till Läkare, men det är väldigt osäkert om det skulle gå. Du är då beroende om att din skola kan anpassa utbildning för dig. Rektor fattar beslut och det kan bli ett Nej. Det finns ju ingen anledning att söka till SA om man vill gå de kurser som läses på NA. Det är enbart om man bor på en liten ort, där NA t.ex. inte finns... men då finns det inte behöriga lärare i de ämnen som krävs heller... Hur som helst, så tycker jag att om man är fast besluten att bli behörig till Läkare på gymnasiet - så är det NA, inriktning Naturvetenskap som man bör söka.

    På NA, naturvetenskap, blir du även behörig till många andra utbildningar, bl a tillPsykolog.

    Sedan finns det andra vägar att gå men de tar längre tid. T.ex. kan man läsa Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet och komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår sedan. Man kan i och för sig gå vilket som helst program på gymnasiet och komplettera efter gymnasiet.

    Du frågar hur många betygspoäng som krävs för att komma in på NA eller SA.Behörig blir man med 120 betygspoäng, om man har godkända betyg i 12 "rätta ämnen" från grundskolan. Om ingen konkurrens uppstår om platserna, så räcker 120 poäng, men om konkurrens uppstår, då kan det krävas "hur många poäng som helst" t o m 340 poäng kanske inte räcker - om flera sökande med 340 poäng söker till färre platser. Då kanske man måste lotta ut platserna som man ibland gör vid ansökan till väldigt populära högskoleutbildningar, som t.ex. Läkarprogrammet.

    I praktiken uppstår inte en sådan situation då alla A-betyg inte räcker för att komma in på gymnasiet. I alla fall har vi inte varit med om förut. Hur det blir framöver, är det inge som vet. Exakt hur många betygspoäng som kommer att krävas för att komma in på en viss skola - kan ingen veta.

    De råd jag kan ge är att kämpa för att få så höga betyg som möjligt och söka till flera olika gymnasieskolor.

    Hälsningar

    Mikael SYV