Lauro
    Vilken linje är bredare/ mer val sam sam eller Sambetende?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lauro!
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf kan du se vilka kurser som ingår i vardera inriktning.
    Det är 350 poäng (en kurs Samhällskunskap 2 ingår i båda inriktningarna) av 2500 poäng som skiljer inriktningarna åt, det är 14 % av utbildningen på Samhälsvetenskapsprogrammet. I programplanen (på länken ovan) kan du även se att inriktningskurserna får även läsas som programfördjupande, vilket innebär att man kan läsa "båda inriktningarna samtidigt" - en av dem som programfördjupande kurser.

    Oavsett vilken inriktning på SA man läser, blir man behörig i stort sett till samma eftergymnasiala utbildningar. Val av inriktning på SA bör styras av dina intressen (vilket område du vill fördjupa dig i).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar
    Mikael SYV